Міністерства фінансів України
до проекту постанови Кабінету Міністрів України
«Деякі питання реформування управління лісової галузі»
Розробник проекту акта
Державне агентство лісових ресурсів України.
Суть проекту акта
Проектом постанови передбачено ліквідувати територіальні органи Державного агентства лісових ресурсів України та утворити міжрегіональні територіальні органи Держлісагентства зі скороченням чисельності працівників апарату Держлісагентства та його територіальних органів. Також пропонується провести реорганізацію суб'єктів господарювання, які перебувають у сфері управління Держлісагентства, шляхом їх злиття та утворення державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» (далі – ДП «Ліси України»), що входить до сфери управління Держлісагентства, з подальшим перетворенням ДП «Ліси України» у державне акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого належать державі, відповідно до закону України щодо особливостей утворення та діяльності державного лісогосподарського акціонерного товариства. При цьому Держлісагентство має вжити заходів щодо збереження робочих місць працівників суб'єктів господарювання, що реорганізуються, та збереження обсягів надходжень податку на доходи фізичних осіб та інших податків і зборів до місцевих бюджетів за місцем знаходження об'єкта лісових відносин. Також Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України пропонується розробити та подати в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України проект закону України щодо особливостей утворення та діяльності державного лісогосподарського акціонерного товариства.
1.Оцінка впливу на показники бюджетів
Відповідно до пояснювальної записки реалізація постанови не потребує додаткових видатків з державного бюджету, а буде здійснюватися в межах коштів, одержаних у результаті господарської діяльності державних унітарних комерційних підприємств, які перебувають у сфері управління Державного агентства лісових ресурсів України. Водночас відрахування держлісгоспів на створення та забезпечення функціонування ДП «Ліси України» призведе до зменшення обсягів сплати ними частини чистого прибутку (доходу) до державного бюджету. Також реалізація постанови може призвести до втрат місцевих бюджетів, у тому числі і від надходжень податку на доходи фізичних осіб, які після реорганізації можуть зараховуватися за місцем реєстрації новоствореного підприємства ДП «Ліси України». Скорочення чисельності працівників апарату Держлісагентства та його територіальних органів може призвести до зменшення видатків державного бюджету. Крім цього, завдання Держлісагентству вжити заходів для забезпечення цифрової трансформації сфери лісового та мисливського господарства може потребувати додаткових коштів із державного бюджету.
2. Вартісна величина впливу на показники бюджетів
Відсутність розрахунків не дає можливості визначити вартісну величину впливу положень проекту акта на показники бюджетів.
3. Пропозиції щодо можливостей фінансового забезпечення у відповідному бюджетному періоді проекту акта у разі його прийняття
Проект акта не потребує додаткового фінансового забезпечення у поточному році.
4. Зауваження та пропозиції до проекту акта
Пунктом 5 проекту постанови передбачено реорганізацію суб'єктів господарювання, що перебувають у сфері управління Держлісагентства, шляхом їх злиття та утворення ДП «Ліси України» з подальшим перетворенням у державне акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого належать державі. Відповідно до пояснювальної записки до проекту постанови створення та забезпечення функціонування ДП «Ліси України» передбачається за рахунок коштів, одержаних у результаті господарської діяльності державних унітарних комерційних підприємств, які перебувають у сфері управління Державного агентства лісових ресурсів України. Необхідно наголосити, що спрямування коштів лісогосподарських підприємств на проведення заходів з реорганізації (інвентаризації та оцінки активів та пасивів лісгоспів), відрахування держлісгоспів на створення та забезпечення функціонування ДП «Ліси України» потребуватиме не лише додаткових витрат, що неприйнятно в умовах воєнного стану, а також матиме вплив на обсяги сплати держлісгоспами частини чистого прибутку (доходу) до державного бюджету внаслідок необхідності утримання підприємства. Загалом до проекту постанови не надано фінансово-економічних розрахунків стосовно джерел і обсягів фінансування створення та забезпечення функціонування ДП «Ліси України», обґрунтування економічної доцільності такого заходу, зокрема стосовно впливу на рентабельність галузі, сплату податків та платежів до бюджетів усіх рівнів, частини чистого прибутку лісогосподарськими підприємствами до державного бюджету. Водночас подання фінансово-економічних розрахунків передбачено вимогами частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України, § 33, § 34 Регламенту Кабінету Міністрів України (постанова Уряду України від 18.07.2007 № 950) і Методики проведення фінансово-економічних розрахунків при підготовці проекту акта Кабінету Міністрів України та законопроекту, що вноситься у порядку законодавчої ініціативи Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України, затвердженої наказом Мінфіну від 21.03.2008 № 428 (у редакції наказу Мінфіну від 10.05.2018 № 501). Також необхідно враховувати, що держлісгоспи для багатьох громад є бюджетоутворюючими підприємствами, вони часто є єдиними великими роботодавцями та платниками податків у своєму регіоні, і проведення запропонованої реорганізації лісгоспів може спричинити підвищення соціальної напруженості в умовах воєнного стану. З огляду на необхідність забезпечення стабільності роботи лісогосподарських підприємств в умовах воєнного стану, а також можливість розбалансування роботи галузі, яка наразі є важливою для забезпечення оборони держави, зазначені пропозиції не підтримуються. Також пунктом 7 проекту постанови Держлісагентству передбачено забезпечити збереження робочих місць працівників суб'єктів господарювання, що реорганізуються, та збереження обсягів надходжень податку на доходи фізичних осіб та інших податків і зборів до місцевих бюджетів за місцем знаходження об'єкта лісових відносин, проте у проекті постанови та матеріалах до нього не зазначено, в межах яких повноважень можлива реалізація цього положення. Крім цього, згідно з вимогами нормопроектувальної техніки застосування висловів «виконання інших завдань і заходів» є неприйнятним. Одночасно звертаємо увагу, що прийнятим Верховною Радою України Законом України від 15.08.2022 № 2505-ІХ «Про внесення змін до деяких законів Україні щодо оптимізації деяких питань примусового відчуження та вилучення майна в умовах правового режиму воєнного стану», що надійшов на підпис Президентові України, заборонено у період дії воєнного стану в Україні та протягом одного року з дня його припинення або скасування реорганізацію Держлісагентства та реорганізацію, корпоратизацію державних унітарних комерційних підприємств, які перебувають у сфері його управління.
5. Узагальнений висновок
Проект акта не підтримується.
Міністр фінансів України Сергій МАРЧЕНКО
Оригінал розміщено за посиланням: https://www.openforest.org.ua/215443/