7 листопада 2017 року ВРУ прийняла у першому читанні проект нового виборчого кодексу, якого так очікувала спільнота останніми десятиріччями. У тому, що за цей законопроект, що об'єднав і кодифікував у собі 5 виборчих законів, проголосують і у другому читанні – сумнівів немає, оскільки без нього не можливий буде ще один транш від МВФ.

Основною ідеєю, що таки привнесли до цього документа, є «відкриті списки». Більшість людей, що активно агітувала за це нововведення, насправді самі не розуміють значення цієї термінології.

Щоб зрозуміти навіщо потрібні такі нововведення, треба для початку зрозуміти, що таке виборча система взагалі, і чим виборча система, що існує на сьогодні – погана.

А погана вона тим, що не відображає справжнє волевиявлення географічної (обласної) групи населення України. Від багатьох регіонів країни до ВРУ пройшли депутати, які жодного дня навіть не проживали десь на Сумщині чи Тернопільщині, а обрані були за потрібну кількість «гречки».

Що ж нового ми отримаємо:

1. Скасування мажоритарної системи при виборах до ВРУ, як основного чинника засіювання гречкою виборців. Мажоритарка залишається лише при виборах у раду малих містечок та сіл.

2. Виборчий бар'єр буде знижено, з 5% на сьогодні, до 4-х відсотків, що надає більші шанси для проходження до Ради маленьким партіям.

3. Запроваджуються «відкриті списки». На практиці це означає, що кількість виборчих округів буде зменшена з 225 до 27-х. По 1-му округу на область, для Київської і Дніпропетровської області по 2, що пов'язано із масштабами областей, а Крим де-юре об'єднали із Херсонщиною.

На руки, при голосуванні, виборець отримає великий бюлетень, у якому, окрім партій, буде можливість проголосувати також і за кандидата. Від області буде можливість представлення у Раді аж 17-ти депутатами! Ця новина має потішити виборця, адже означає, що обрані нею депутати представлятимуть не стільки партію, скільки регіон.

Поняття «першої п'ятірки» – зникає, як таке, оскільки теоретично до Ради може не пройти навіть Голова партії.

4. Виборчі комісії стануть професійними, щоб працювати у них, потрібно буде пройти спеціальне навчання, отримавши у результаті якого сертифікат.

І, ось ми доходимо до самого цікавого… А що на рахунок «гречки» і підкупу? Як зауважує більшість аналітиків, підкупи зменшаться, а їх можливість погіршиться…

Насправді – НІ!

До прикладу, якщо раніше до ВРУ могло пройти від Рівненської області 5 депутатів-мажоритарників, то тепер буде змога пройти аж – 17-ти, що більш ніж утричі зменшує «вартість» мандату.

Інше питання, що гречку тепер будемо їсти місцеву…

Загалом, хотілося би сказати, що Виборчий кодекс у такому вигляді, як він є на сьогодні, залишається досить не поганою, але ще дуже «сирою» ініціативою, оскільки він потребує внесення до нього такої основної ініціативи, як заборона політичної реклами. Політична реклама у більшості сіл та містечок України діє на виборця зомбуючим чинником, доступ до якої мають лише багаті олігархічні партії.

Хотілося би побажати нашим законотворцям діяти у хорошому руслі не лише «з під палки», а й за власною ініціативою!

Більше юридичної аналітики та приватне консультування на: http://dupakoff.in.ua/

Я, у ФБ: https://www.facebook.com/dop3full

Група для обговорень у ФБ: https://www.facebook.com/groups/dupakoff/

Skype: dop3jurist

Viber: +38(068)647-10-77 , +38066-989-57-64

33028, Україна, Рівненська обл., м. Рівне, вул. Соборна, 5