На початку, декілька рядків офіційної преси:
«Государственное предприятие „Укрзализнычпостач“ прекратило существование. Теперь оно является филиалом ПАО „Укрзализныця“ и названо Центром обеспечения производства. Об этом сообщил и.о. главы УЗ Александр Завгородний журналистам в четверг.» (Вся новина)
На перший погляд — абсолютно рядова економічна новина. І тільки люди, що відстежують державні закупівлі, скажуть вам, що з закриттям УЗП уходить ціла епоха господарських відносин у транспортній сфері."Укрзалізничпостач" існував з 1992 року і займався централізованими закупівлями для Укрзалізниці. Він стабільно розташовувався у ТОП-5 найкрупніших державних замовників тендерів та закуповував товарів та послуг на сумму близько 10 млрд.грн. щорічно тільки за крупними, надпороговими контрактами.
З 2008 року стало можливим відстежування господарської діяльності державного замовника через електронний майданчик ips.vdz.ua. Базуючись на його даних, хотілося б в останній раз зупинитись на етапах великого шляху головного постачальника УЗ.
Отже, почнемо. Загальний обсяг контрактів за якими є відомості з серпня 2008 року становить близько 51,2 млрд. гривень. Кількість контрактів за цей період сягає 2700.
Коли ми обрахували відомості контрактної діяльності "Укрзалізничпостача" по роках, виявивився дуже дивовижний факт.
Пиріг у 10 млрд. щорічно-дуже приваблив для олігархів та промислових груп і не дивно, що основними партнерами УЗП стали саме вони.
Постає законне питання, хто ж, з українських олігархів та бізнесменів заробив найбільше? Відповідь-нижче.
РІК, ЩО ЗАГУБИВСЯ
Як ми вже акцентували увагу вище, при аналізі діяльності "Укрзалізничпостача" нами не було знайдено жодної інформації про проведені тендери у період з 01.01.2012 до 29.10.2012. Загальна сума, що оприлюднена у 2012 році становить близько 87 млн. гривень. Це-аж ніяк не очікувані 10 млрд. на рік. Ми намагались знайти будь-які повідомлення, але марно. Пошук в ips.vdz.ua не дає ніяких результатів аж до жовтня. Єдине, що нам вдалося знайти, це тексти первинних документів тендерів — звітів про результати торгів за січень-травень (остання дата 14.05.2012) та жовтень-грудень (від 04.10.2012).У період з червня по вересень 2012 року будь-які відомості про закупівлі підприємства, взагалі, відсутні.
Добре, що залишились склади тендерних комісій, до членів котрих, при необхідності, і можна поставити уточнюючі питання. Відкриті дані-то є велика сила.
Наприклад, станом на 14.05.2012 року склад був наступним:
Склад комітету з конкурсних торгів :
Заступник голови комітету з конкурсних торгів — Перший заступник директора Старостин В.В.
- Заступник директора Онисимюк О.М.
Заступник директора Грищенко Ю.В.
- Головний бухгалтер Проценко О.М.
- Провідний економіст тендерного відділу Новітня Т.С.
- Начальник відділу правового забезпечення Лесько Н.О.
- Начальник планово-економічного відділу Диващук Т.О.
- Начальник сектору митних процедур Лутюк Л.С.
- Провідний інженер відділу АСУ та інформаційного забезпечення Ковтун Л.А.
- Начальник відділу запчастин тягового рухомого складу Сірий І.М.
- Начальник відділу запчастин колійної техніки та рухомого складу Хомяк Є.О.
- Начальник відділу нафтопродуктів Бондаренко А.А.
- Начальник відділу верхньої будови колії та штучних споруд
- Начальник відділу шпал Філіпченко О.П.
- Начальник відділу матеріалів та кабельної продукції Романчук В.О.
- Начальник відділу металопрокату Товмач А.І.
Секретар комітету з конкурсних торгів — Заступник начальника тендерного відділу Нижник А.М.
Голова комітету з конкурсних торгів Нелюбов В. В.
ЩО ДАЛІ?
Люди, що знаються на державних закупівлях, кажуть, що реорганізація "Укрзалізничпостача"-це планова договірна подія, яка може пійти за схемою "Нафтогазкомплекту". Було таке дочірнє підприємство у НАК Нафтогаз. За планом далі: передавальний баланс, правонаступник із нечіткими правами, втрата документів, переоформлення договорів, заміна діючих осіб. Ну і, як кажуть, у таких випадках і кінці у воду.
Дмитро Остапчук та Дмитро Булатов