Ідею занурення у проблематику державних тендерів мені запропонував Дмитро Булатов, разом з яким ми почали створювати концепцію громадської ініціативи «Корупційний скоринг», про яку, я сподіваюсь, річ піде пізніше, а зараз, хотілося б докладніше зупинитись на тому, що ми маємо на увазі, коли говоримо: «Державні закупівлі».

Державні закупівлі — це: близько 20.000 держпідприємств-замовників, 500-700 торгів на добу, об`єми у сотні мільярдів гривень на рік, 15-50 процентів з яких потрапляють до кишень чиновників та наближених до влади бізнесменів. Це — пісок, що тече крізь пальці через тисячу доріг та стежек.

Щоб розібратись у хитрощах процедур та процесів, знадобиться не один пост, але, на початку — загальні цифри, показники та тенденції.

Нещодавно, а саме, у квітні 2015 року інформація щодо державних закупівель стала доступною широкому колу громадськості у форматі відкритих даних. Тому, сьогодні ми можемо вперше отримати повну картину щодо розвитку цієї галузі соціально-економічних відносин у нашій країні.

Перший і самий вагомий показник в ній — це розподіл сум тендерів за роками.

«Золотий рік» для владної родини — це, насамперед, 2012-й. Рік ЄВРО та безконтрольних витрат коштів українських платників податків. Більше 62 млрд.долларів на стадіони та автомагістралі, аеропорти та вокзали, левова доля яких була абсолютно не потрібна для країни. Дуже ймовірно, що саме ці трати і створили перші великі проблеми для бюджету країни.

Революція гідності та бойові дії на Сході нашої держави внесли свої корективи у суми та розподіл грошей, але, за абсолютними розмірами (звичайно, у гривні, переводити в доларові еквіваленти зараз немає ніякого сенсу) загальний обсяг тендерних закупівель в цьому році планується на рівні 2013-го, останнього, мирного для України року. Що, на нашу спільну думку, вже не так і погано. Велике питання тут посідає саме у розподілі тендерних сум. Саме, тому дуже важливим є інший показник.

Відсоток коштів за тендерами за закупівлею у одного учасника

За відсотком коштів тендерів за закупівлею в одного учасника 2015 рік зазначається вдвічі більшою концентрацією таких операцій порівняно за 2013-м (роком, що найбільше подібний до 2015-го за об`ємами тендерів).


Загалом, показник відсотку закупівель в одного учасника перевищує навіть 2012-й, рік підготовки до ЄВРО, рік розпилу та откату. 2012 рік відзначився також великим об`ємом закупівель у іноземній валюті та у іноземних підприємств. Гроші не тільки пилялися, але й ударними темпами виводились з країни.

Відсоток коштів за тендерами з різними типами переможців


Одним з небагатьох позитивних трендів у державних закупівлях можна вважати зріст об`єму коштів, що освоюється особами-приватними підприємцями. В 2015-му році ці кошти становили вже 2,1% від загального обсягу закупівель. Проте, у недалекому майбутньому може постати питання контролю за ефективністю використання отриманих ФОПами ресурсів.

Загалом, відносно останнього року, об`єми закупівель в 2015-му мають тенденцію до зростання, проте, факти їх концентрації у певних переможців, зменшення конкуренції та неефективне використання ставлять перед владою та суспільством питання їх контролю, вдосконалення інструментів прозорості та моніторингу, надання умов рівного доступу підприємств та підприємців до державних тендерів.

В наступній частині ми подовжимо аналіз загальних показників та тенденцій державних тендерів.

Дмитро Остапчук та Дмитро Булатов