Доповідь на слуханні у Верховній Раді


Шановне товариство,

1. ВВП України суттєво знизився порівняно з 1990 роком. На той момент ВВП на душу населення в Україні, Південній Кореї, Росії, Польщі, Аргентині було майже однаковим.

Через 25 років Україна суттєво погіршила показник, в той час як перелічені країни збільшили його в 3-5 разів.

Причина: постійна декларація лідерів про рятування країни, що насправді є нічим іншим, як рятування корупційно-олігархічної радянської структури економіки і перерозподілу державного бюджету.

2. Розвиток підприємництва, зокрема малого та середнього бізнесу, залежить від відновлення довіри до органів влади і чітких перспектив модернізації економіки.

3. Відновлення Довіри передбачає встановлення прозорих «правил гри» і фіксація їх в межах горизонту планування (3-5 років).

4. Ключові рішення по встановленню ліберальних «правил гри»:

І важливо — реформи мають бути інтегрованими!

5. Але на прикладі дерегуляції, ситуації на митниці та численних спроб провести податкову реформу, ми бачимо як остаточно руйнується довіра і погіршуються очікування по ситуації.

Дві дихотомії, в яких приймаються рішення щодо реформ:

Нажаль, податкова реформа, що виходить з позиції відсутності культури сплати податків та необхідності наповнювати бюджет слугує руйнації країни.

Перекладання рішень на наступні уряди — це те, як ми живемо 25 років.

Єдиний спосіб сформувати культуру — це відмовитися від тотального контролю.

Єдиний спосіб заохотити інвесторів і споживачів — знизити податки.

Податкова реформа має забезпечити мінімальне податкове навантаження (не більше 20% на ФОП) і мінімальну дискрецію (зокрема, перехід до інноваційного податку з розподіленого прибутку).

Натомість маємо 724 постанову, що фактично зупинила розмитнення.

Те саме в дерегуляції. В судовій реформі. В реформі нафтогазу. В реформі пенсійної системи.

6. Щодо доступу до фінансових ресурсів. Необхідне створення Фонду розвитку МСБ для:

а) надання сервісних послуг МСБ (ІТ, юридичне та бухгалтерське супроводження тощо);

б) надання доступу до проектного фінансування за європейськими ставками;

в) консолідація бізнесів, зокрема в питаннях експорту продукції та послуг. Проектний комітет Фонду має бути незалежним і забезпечувати прозорість прийняття рішень про фінансування.

Це також сприятиме кооперації на рівні мікро бізнесу і зайнятості десятків тисяч чиновників, працівників ДВФ та пенсійного фонду, що мають бути відпущені на волю з державної служби.

Два питання ми маємо задавати собі щодо реформ, які пропонуються:

Якщо принаймні на одне запитання відповідь негативна — це антиреформа, що суперечить стратегічній меті модернізації України

Не рятування, а модернізація. Кардинальні рішення у всіх перелічених сферах.

Нам потрібний професійний уряд, який бере на себе лідерство і шукає шляхи для модернізації а не пояснює її неможливість.

Україна має стати найпривабливішим місцем для ведення бізнесу в Європі.

Маємо позбутися всього, що не відповідає цій меті.