16 причин, чому необхідно усунути депутата Данила Гетманцева від розробки економічної політики України

1. Бюджетна, фінансова та податкова політика є похідною по відношенню до політики економічної. Економічна політика має формуватися Урядом та Комітетом ВР з економічної політики з залученням центрів економічної думки, бізнесів та міжнародних партнерів. 
Відповідно, голова комітету ВР з фінансової і податкової політики не може бути відповідальним за економічну політику.

2. Україна посідає 130 місце в рейтингу економічної свободи. Рівень розвитку підприємництва в країні низький. Судячи з публікацій і публічної риторики, депутат Данило Гетманцев ігнорує сучасну економічну думку про пріоритет інноваційного зростання, необхідність розвитку людського капіталу, важливості нематеріальних активів і головне — економічних свобод, без яких неможливе економічне зростання в Україні.

3. Замість вирішення проблеми перекосу в зайнятості і проблеми соціального забезпечення, депутат Гетманцев просуває ідеї, які погіршуватимуть ситуацію в осяжному майбутньому. 5,6 млн людей отримують платню з держбюджету (в тому числі працюють на держпідприємствах). Майже 13 млн пенсіонерів і інвалідів в країні. За різними оцінками 4 млн людей працюють за кордоном постійно чи періодично. І при цьому в країні трудові ресурси всього — близько 17 млн осіб. За 2,5 роки поки пан Гетманцев очолює Комітет ВР, не проведена пенсійна реформа, не запущений фондовий ринок, не проведена ліберальна податкова реформа, не створенні умови для залучення інвестицій. І не вирішені ключові проблеми, які мали б бути предметом роботи в тому числі й фінансового комітету ВР: скорочення бюджету («жити за коштами") та проведення системних реформ податкової та митної системи. 

4. Українский бізнес продемонстрував патріотизм і самоврядність під час війни — як і в інші часи скрути для України. Витратив власні резерви на допомогу ЗСУ і ТрО, вирішення гуманітарних проблем. 
Президент визначив для бізнесу новий пріоритет — відновлення економіки. Натомість всупереч пропозиції президента, Данило Гетманцев пропонує погіршення умов для ведення бізнесу — збільшення податків, повернення ганебної практики втручання в бізнес-діяльність. Це вже призвело до того, що є багато прикладів втручання силовиків, вимагання хабарів тощо. 

5.  Корупція на митниці не подолана. Численні скандали, черги тому підтвердження. Консенсус щодо реформи митниці за 2,5 роки не досягнутий. 
Немає ознак, що введення РРО системно вплине на зменшення контрабанди (залишимо за дужками обговорення своєчасності введення РРО — це окрема тема), але умови роботи МСБ знову погіршуються.

6. Депутат Гетманцев в своїх публікаціях і риториці просуває ідеї соціальної економіки, що можливі лише для розвинутих економік, з ВВП на душу населення в п'ять разів вищім за український (принаймні, починаючи з 13,000 дол. на душу населення). Країни, що мають таку політику десятки років проходили етапи накопичування капіталу, чого ще не було в Україні.

7. Рівень накопичень, капітальних інвестицій залишається вкрай низьким. Не створені умови для накопичень і інвестування всередині країни, при цьому вочевидь готовність до інвестицій в громадян зростає але спрямовується в іноземні активи і віртуальні активи, що також свідчить про провал фінансової політики в країні. Частка капітальних інвестицій до ВВП в Україні найнижча у регіоні.

8. В 2021 році показник зростання ВВП України становив 3%, вдвічі менший за показник відновлення в світі. При тому, що за потенціалом Україна могла зрости на більш ніж 7% не тільки в період відновлення, але й в середньому протягом 10 років. Причина полягає в недовірі бізнесу та світових інвесторів в українські економічні псевдо-реформи, уособленням яких є пан Гетманцев. 
Поодинокими виключеннями є Дія.Сіті, закон про віртуальні активи тощо, де сила об'єднаних команд Уряду, прогресорів у ВР, бізнесу та громадських експертів виявилася більшою за регресивні підходи. Отже потрібно розповсюдити цю практику й на інші сфери економіки.

9. Системно ігнорується ухвалена Урядом Національна економічна стратегія 2030 (НЕС), порушуються її принципи. Пан Гетманцев, який взяв на себе роль методолога роботи Національної ради Відновлення не враховує позитивний інклюзивний спосіб створення НЕС, та вже публічно заявив про свої пріоритети, що суперечать принципам відновлення економіки.

10. Існує багато прямих і опосередкованих свідчень про лобіювання паном Гетанцевим галузевих інтересів (азартні ігри, лотереї) та певних компаній (у сферах агробізнесу, роздрібної торгівлі). Також його втручання в питання повернення ПДВ лише підтверджують його вплив на фіскальну службу та на конфлікт інтересів гілок влади. Дії пана Гетманцева не спростовують цих тверджень. Проте чутки або аналітичні припущення (збіги) не можуть бути підставою для звинувачень, але потребують відповідних перевірок. 

11. Пан Гетманцев не дав можливості реалізувати передвиборчі обіцянки президента і правлячої партії. Зокрема, не впроваджений податок на виведений капітал, не проведена ліберальна податкова реформа. Довоєнне зниження рейтингу президента є в тому числі наслідком невиконання передвиборчих обіцянок і свідченням провалу податкової, фінансової і бюджетної політики. 

12. Пан Гетманцев проігнорував пропозиції від громадських експертів щодо політики податкової амністії, натомість впроваджена модель, на якій наполягав Данило Гетманцев виявилася провальною, дала на 1.02.2022 лише 80 млн грн надходжень до бюджету замість прогнозованих показників у випадку реалізації інших моделей — від 50 млрд грн.

13. Стараннями пана Гетманцева Україна не має узгодженого економічного бачення. В країні не створений привабливий діловий клімат. Зміна податкових норм без чіткого стратегічного плану, зрозумілого підприємцям і інвесторам перетворює Україну на країну ризиковани для ведення бізнесу. 

14. Несистемно податкова політика. Внесення більш ніж 100 разів змін податкового законодавства останні роки свідчить про відсутність системного погляду та відвертає від Україн не тільки зовнішніх, але й внутрішніх інвесторів.

15. Рівень недовіри бізнесу і суспільства до пана Гетманцева є надзвичайно високим, що в практиці демократичних країн має призводити до автоматичної відставки. 

16. Результатом політичної діяльності пана Гетманцева є посилення патерналізму в суспільстві. Придушення підприємницької ініціативи, вичавлення інвесторів з країни з рештою призводить до деградації економіки, відсутності економічного зростання і жебракування населення.

Підтримати звернення бізнесу до президента: https://forms.gle/VV7evAgzqLdKPfM6A