Який би потужний бренд не мала компанія, політична партія чи окрема людина, і який би рівень впізнаваності це їй не давало – рекламуватись все одно доводиться усім. Зараз Facebook дає можливість побачити хто і скільки заплатив мережі за політичну рекламу. Далі поглянемо, яка ж з партій платила більше, а яка менше.
У зв'язку з тим, що вибори є соціально значущою подією, а їх результат впливає на подальше життя суспільства в країні, компанія вирішила проводити ідентифікацію бізнес сторінок й користувачів, які надають політичну рекламу.
Разом із ідентифікацією своїх користувачів Facebook показали скільки і на яку суму політичної реклами було запущено. Всі дані по сторінках партій можна побачити у Бібліотеці реклами.
Для аналізу узято топ 5 партій, які проходять до Верховної Ради ІХ скликання. Серед них – Слуга народу, Опозиційна платформа «За ЖИТТЯ», Всеукраїнське об'єднання «Батьківщина», Європейська Солідарність і Голос.
Одним із найбільших платників за рекламу виявивилась партія Голос. Загалом на рекламу партії було витрачено 239 814 $ із вказанням джерела фінансування сторінки Голос. Рекламу на 4 371 $ зі сторінки було запущено без зазначення джерела фінансування. Сумарно з цієї сторінки було показано реклами на 244 185 $. Окрім цього створювались сторінки під окремих мажоритарників, з яких запускались рекламні оголошення як за партію, так і за конкретного кандидата.
Паралельно до партійної сторінки Голосу йшла реклама від Святослава Вакарчука. З цієї сторінки за політичну й суспільно важливу рекламу було сплачено 59 370 $. Платником також зазначається «Голос».
На другому місці після Голосу за кількістю витрат на рекламу у Facebook йде Європейська Солідарність. Протягом кампанії нею було сплачено 178 257 $, з яких 163 909 $ із зазначенням джерела фінансування, 14 348 $ без зазначення. Ще на 75 656 $ було показано реклами зі сторінки Петра Порошенка. Плюс до цього рекламну кампанію у соцмережі підсилювали сторінки регіональних осередків партії, з яких також показували політичну рекламу.
У Слузі народу показали політичної реклами на 61 398 $. Також йшла реклама зі сторінки «Команда Зеленського», сторінок партійних організацій на місцях і від окремих мажоритарників. Як бачимо імідж пропрезидентської партії, відсутність значного антирейтингу, присутність у ЗМІ, завдяки імені шостого, а також велика кількість підписників (відповідно робота з органічною аудиторією) дозволили скоротити витрати на політичну рекламу у Facеbook.
Батьківщина витратила на рекламу 57 156 $ зі сторінки Юлії Тимошенко. За рекламу сплачували ТОВ «Сучасні рекламні рішення», очевидно, рекламна кампанія, у якої замовляли розміщення реклами у мережі Інтеренет з виборчого фонду партії. Профіль офіційної сторінки партії у бібліотеці реклами порожній, але давалась реклама зі сторінок місцевих партійних осередків. Швидше за все, такий вибір рекламної платформи зумовлений кількістю підписників. У Тимошенко 2,2 млн. підписників, у Батьківщини 341 тис.
Про опоплатформу бібліотека реклами говорить, що та заплатила за рекламні послуги Facebook лише 9 617 $. Паралельно рекламні публікації запускались зі сторінки Юрія Бойка, проте бюджет його промо склав 682 $. Також реклама запускалась із сторінок регіональних партійних осередків. Можливо це пов'язано з тим, що у мережі цільова аудиторія партії складала незначний відсоток й дозволила їх закрити з незначними затратами.
Можемо бачити, що facebook-шлях до парламенту кожна з партій проходила по-своєму. Одні вкладались у digital намагаючись обійти систему «аукціону» й першими поміж конкурентів достукатись до виборця. Другі спирались на бренд, впізнаваність лідера й органічні охоплення сторінок, присутність у ЗМІ. Треті виокремили для себе свою цільову аудиторію, що значно знизило витрати на рекламу у Facebook, але, очевидно, збільшило у бюджеті кампанії витрати на інші типи агітації. Проте, як би не пройшла передвиборча кампанія кожної з партій – Facebook на цих виборах заплатили усі.