15 червня в парламенті Ніна Южаніна з командою однодумців відзначилась 2 цікавими проектами законів. Перший – «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів», р. № 8487, а другий – «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України», р. № 8488.
Щодо першого, то варто зазначити, що за задумом нардепів прийняття законопроекту спрямоване на заміну діючої застарілої системи оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів, ліквідацію дисбалансу у встановлених ставках акцизного податку в залежності від об'єму циліндрів двигуна транспортних засобів та їх віку, зменшення вартості нових транспортних засобів, стимулювання до придбання більш нових транспортних засобів та створення умов для розмитнення раніше ввезених на митну територію України автомобілів з іноземною реєстрацією. В пояснювальній записці навіть табличка є з розрахунками акцизного збору для різних автомобілів. На приклад, акцизний збір для 15-річного мерседеса з 2,5 літровим дизелем за цим нововведенням буде 2,8 тис. євро. Порівняно з попередніми розрахунками, коли акцизний збір був більшим, ніж 5 тис. євро, то виглядає як перемога. Але тут варто враховувати, що є ще ПДВ, ввізне мито, і розмитнення автомобіля вже коштуватиме близько 5,4 тис. євро. Тобто, під соусом зниження акцизів нас знову всіх намагаються «прокинути». Заради справедливості зазначу, що прийняття проекту знизить вартість нових автомобілів, проте, проблема зараз саме в «бляхах». Якщо з цим проектом все зрозуміло, то тепер слід перейти до ініціативи під номером 8488.
У законопроекті пропонується розширити умови, які є підставою для подовження попередньо встановленого строку тимчасового ввезення транспортних засобів комерційного призначення, а саме зберігання таких транспортних засобів під митним контролем, здійснення інших операцій з такими транспортними засобами у випадках, передбачених Митним кодексом України; встановити, що митне оформлення транспортних засобів може здійснюватися у будь-якому органі доходів і зборів України з пред'явленням їх цьому органу; встановити додаткові умови тимчасового ввезення громадянами транспортних засобів, а саме: тимчасове ввезення громадянами-нерезидентами транспортних засобів особистого користування у кількості більше однієї одиниці дозволяється за умови застосування до них заходів гарантування; тимчасове ввезення громадянами-резидентами на митну територію України транспортних засобів комерційного призначення при виконанні ними своїх обов'язків за укладеними трудовими договорами із підприємствами-нерезидентами, що підтверджується документами відповідних компетентних органів країни реєстрації підприємства-нерезидента, дозволяється на строк до 10 діб із застосуванням до них заходів гарантування тощо; встановити, що транспортні засоби особистого користування, тимчасово ввезені на митну територію України громадянами більш як на 30 днів, підлягають державній реєстрації тощо. Метою законопроекту, як зазначається у Пояснювальній записці до нього, є «врегулювання питання ввезення транспортних засобів на митну територію України, забезпечення дієвого контролю за переміщенням, цільовим використанням транспортних засобів, поміщених в митний режим транзиту чи тимчасового ввезення, посилення відповідальності громадян за порушення митних правил».
Не будемо коментувати цю «чудову» ідею, лише зазначимо про декілька незрозумілих моментів в проекті закону, які ні в якому разі не можна реалізовувати:
- Штрафи. Розмір штрафів просто неадекватний. На приклад, найжорстокіша санкція, у разі перевищення термінів тимчасового ввезення на 30 днів, – 10 тис. неоподаткованих мінімумів, що на сьогодні становить 170 тис. грн., майже 5.6 тис. євро, і ще й права заберуть на 1 рік. При тому, що жодного обґрунтування в проекті закону немає. До слова, за керування в стані алкогольного сп'яніння вас оштрафують лише на 10,2 тис. грн, а за нанесення тілесних ушкоджень – на суму до 42 тис. грн. Отже, встановленням таких штрафів повністю нівелюється принцип, за яким заходи покарання повинні відповідати тяжкості вчиненого правопорушення.
- Покарання за зайняття підприємницькою діяльністю на автомобілях ввезених в Україну, та за передачу у володіння, користування або розпорядження такого транспортного засобу особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України, або не поміщували в митний режим транзиту. Штраф – 85 тис. грн., повторно протягом року – 170 тис. грн. Тобто, всі ті, хто зараз таксує на «бляхах», отримають штраф. Люди, які ввозять евакуатори на бляхах, і провадять свою підприємницьку діяльність – теж поза законом. Навіть, власник маленької крамнички на околиці села, якщо буде підвозити товар до свого магазину на мікроавтобусі з бляхами, буде покараний.
- Зміни в ЗУ «Про правила дорожнього руху» є такими, що виходять за межі предмету його регулювання. Зазначений Закон, згідно з його преамбулою, визначає правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров'я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища. Бо, керування «бляхою», яка перебуває в Україні більше дозволеного, не впливає на дорожній рух, а тим паче, не створює загрозу життя та здоров'ю громадян. І прописувати в ПДР, що, хто ввіз, – той і їздить, явно не доречно, і в майбутньому, за такої редакції, керування бляхою особою, яка її не ввозила, можна трактувати як порушення правил дорожнього руху.
- Також, надавати працівникам поліції повноваження зупиняти автомобілі, якщо зупинка транспортного засобу, який зареєстрований в іншій країні, здійснюється з метою виявлення його передачі у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту, небезпечно. Адже, це прямий шлях до «беспрєделу» поліції, реформа якої так і не відбулась.
- І найцікавіше, для б/у автомобілів скасовують євростандарти. І тепер заплативши купу грошей, можна завести абсолютно будь-який металолом. Тобто, це прямо впливатиме на життя та здоров'я населення.
А до речі, у разі втрати або розкомплектування ввезеного вами автомобіля, ви отримаєте штраф 170 тис. грн., тобто у вас викрали автомобіль – штраф 170 тис. грн., він згорів на стоянці – штраф 170 тис. грн., якщо ви волонтер, або боєць добровольчого батальйону і ваш автомобіль підірвали сепари, то можливо і вам доведеться сплатити штраф 170 тис. грн. Якщо у вас вкрадуть бампер, чи фари, це можна вважати розкомплектуванням, і теж вам штраф 170 тис. грн.
Отже, що маємо в підсумку – неадекватні штрафи, намагання знову обдурити людей, ще більше утвердити поліцейську державу, і найцікавіше, Петро Олексійович зі своїм «Богдан – Моторс», та Таріел Шакрович з «УкрАвто» завжди чекають вас. До слова, нещодавно, суспільство обурили відеозаписи розповсюджені в Фейсбуці, де активісти показують заблоковані фури з російськими Нивами 2018 року виробництва, а потім ці ж ниви з'явились в автосалонах по 12-14 тис. доларів. Отже, коли вас запитують, кому вигідна заборона або суттєве обмеження «євроблях» – згадайте Порошенка, Васадзе, та росіян з їхніми Нивами.