- Президент Володимир Зеленський вніс на розгляд Верховної Ради законопроект «Про внесення змін до Державного бюджету на 2020 рік» щодо збільшення розміру мінімальної заробітної плати до п'яти тисяч гривень вже з 1 вересня поточного року.
- Сьогодні, згідно із законом про держбюджет, вона становить 4723 грн. На 2021 рік заплановано ще два підвищення: до 6000 і 6500 грн — такою «мінімалка» буде станом на кінець року.
- Парламент розгляне і затвердить зазначені зміни до основного фінансового документу до кінця серпня на позачерговій сесії, яка буде скликана для його розгляду — наймовірніше, 25серпня.
Чому це важливо?
- Підвищення мінімалки сприяє подоланню бідності
- Підвищення мінімальної зарплатні дасть поштовх для внутрішнього ринку.
- Підвищення мінімалки позитивно відіб'ється на доходах бюджету
1. Підвищення мінімалки сприяє подоланню бідності
Це рішення усуне диспропорції в зарплаті та сприяє подоланню нерівності, в умовах якої українці сьогодні, на жаль, живуть.
По-перше, зменшиться диспропорція між мінімальною та середньою зарплатнею, і ми в цьому показнику вийдемо на рівень сусідів. Тобто, «підтягнемо» найбідніших, найнезахищеніших.
- 2016 року мінімальна зарплата становила лише 30% середньої. У 2017 році мінімальну підвищили, вона зросла до 45% середньої. Але 2019 року цей показник знову спустився до менш ніж 40%.
- У той самий час співвідношення мінімальної та середньої заробітної плати у більшості країн Східної, Центральної та Південної Європи (Хорватія, Польща, Румунія, Чехія, Албанія, Угорщина, Словаччина) та країн Прибалтики (Латвія, Литва, Естонія) — на рівні 45-55%.
- Підвищення мінімальної зарплати у вересні дозволить повернути її на рівень 45% від середньої.
По-друге, ми вирівняємо купівельну спроможність населення в цілому.
- За обсягом товарів та послуг, які може придбати громадянин України, який отримує середню зарплатню, Україна вдвічі поступається країнам Європи.
- В тій самій Польщі показник співвідношення середньої зарплати і цін, навпаки, вдвічі більший за середньоєвропейський. Тож не дивно, що наші робітники прямують до Польщі.
- Нам потрібно виправляти цю ситуацію — поступово і обережно, щоб жити своїм коштом — але виправляти. І підвищення мінімалки — один з кроків у цьому напрямку.
2. Підвищення мінімальної зарплатні дасть поштовх для внутрішнього ринку.
- Зниження споживання на фоні економічної і коронавірусної кризи — справжня проблема для всіх економік світу, Україна — не виключення.
- Люди, що бідніють внаслідок кризи, не купують товарів, відповідно — не завантажуються підприємства, недоотримує бюджет, а економіка ходить зачарованим колом, спускаючись у депресію.
- 4 мільярди гривень, спрямовані безпосередньо людям, позитивно відіб'ються на споживанні.
- В рамках антикризових пакетів, ухвалених парламентом навесні, ми вже підвищили пенсії, соціальні виплати, компенсації.
- Підвищення мінімалки надасть черговий поштовх споживанню, а відтак — дозволить наситити внутрішній ринок і підвищить купівельну спроможність населення, особливо — найнезахищеніших верств, адже соціальні виплати прив'язуються до мінімалки.
- Люди будуть споживати більш охоче, а це — позитив для вітчизняної економіки — бо вони будуть споживати передусім українські товари: продукти харчування, одяг, звертатися до послуг, що надаються українськими підприємцями.
3. Підвищення мінімалки позитивно відіб'ється на доходах бюджету
- Майже третина штатних працівників в Україні за усіма видами економічної діяльності отримує заробітну плату, близьку до мінімального значення. При цьому, сукупні витрати в середньому за місяць у розрахунку на одне домогосподарство є у 1,5-2 рази вищими. Це означає, що більшість зарплати люди отримують у конвертах.
- Підвищення мінімалки змусить підприємців сплачувати більшу офіційну зарплатню. А саме з неї сплачуються податок на доходи фізичних осіб та ЄСВ.
- Звісно, рішення цієї проблеми полягає у вдосконаленні податкової системи, у виведенні зарплат і доходів з тіні. І ми над цим працюємо — Рада ухвалила низку законів, спрямованих на детінізацію. Але такий захід, як підвищення мінімалки, точно вже не буде зайвим.
Звідки гроші?
- Додаткові видатки бюджету на підвищення мінімальної зарплати будуть профінансовані за рахунок економії видатків на обслуговування державного боргу у сумі 3,5 млрд грн.
- Ця економія виникла, зокрема, у зв'язку із відхиленням фактичного курсу національної валюти стосовно іноземних валют порівняно з прогнозним курсом. Крім того, саме підвищення заробітної плати позитивно відіб'ється на надходженнях до бюджету — на 541,3 млн грн. В сумі маємо близько 4 млрд.грн., яких вистачить на підвищення заробітної платні.
- Тобто, макрофінансова стабільність, яка є в Україні — незважаючи на коронавірус і економічну кризу, дає нам додаткові кошти. Президент хоче спрямувати ці кошти не на затикання дір у якихось державних програмах — хоча, так можна було б зробити. Президент спрямовує ці кошти на підвищення добробуту людей.
Чому таке маленьке підвищення?
- Мінімалка зросте з 1 вересня майже на 300 гривень. Але реальна зарплата, звісно, зросте більше. До того ж, заплановано ще два підвищення — до 6 тис, а потім — до 6,5 тис. Таким чином, мінімалка до кінця наступного року зросте на 1,5 тисячі гривень.
- Але справа навіть не в тому. Президент і його команда у владі — не популісти. Ми виходимо з реальних можливостей держави на поточний момент. Ми обіцяємо лише те, що реально зможемо виконати. Ми знаємо джерела цього підвищення, звідки брати гроші.
- Інші політичні сили займаються відвертим популізмом.
- ОПЗЖ подала на розгляд парламенту законопроекти, які передбачають фінансування з державного бюджету на 2 трильйони 170 млрд.грн. У той час, як всього видатки державного бюджету становлять 1,2 трильйони. Це на все: від армії до соціальної допомоги.
- У інших фракцій запити скромніші, але теж нівроку. Батьківщина — 200 млрд.грн., ЄС — 1,2 млрд.грн., Голос — 86 млрд., «За майбутнє» — 18 млрд.
- Це неприкритий і наглий популізм. Вони знають, що державні фінанси не зможуть витримати такого навантаження. І зараз вони будуть критикувати підвищення мінімалки не тому, що це шкідливо для економіки. А тому, що це підвищення ініціював Президент.
- Тобто, вони критикуватимуть підвищення, на яке 3,5 млрд.грн. ВЖЕ Є, і в той самий час внесли законопроектів на трильони, яких в бюджеті НЕМАЄ. Лукавство і лицемірство завжди було характерною рисою старих політиків.
- Ми — реалісти, і відповідаємо за свої слова і дії. Внаслідок виваженої політики парламенту, Президенту, уряду з'явилася можливість підняти мінімальну зарплатню. І щойно вона з'явилася — ми нею скористалися.
Чи призведе підвищення до стрибка інфляції?
- Те саме говорили 2017 року, коли підвищували мінімалку до 3200. Нічого подібного не відбулося. Все це — банальні політичні спекуляції.
- Держава має всі інструменти для того, щоб втримати інфляцію у рамках, визначених законом.
- Не відіб'ється підвищення і на курсі гривні — адже Нацбанк, як ми могли пересвідчитися, навіть у найскрутніші кризові моменти стримував можливе падіння курсу національної валюти за допомогою ринкових інструментів. І так само буде робити й надалі.
Чи спрямовано це рішення проти бізнесу?
- Певні підприємці і навіть бізнес-асоціації вже висловили своє невдоволення. Але треба розібратися, чи воно справедливе.
- В кризу складно всім. І підприємцям, і робітникам. Позиція Президента Зеленського та його команди: не можна допустити, щоб одні виходили з кризи за рахунок інших. Для того, щоб цього не було, власне, і існує держава. Яка повинна захищати всіх.
- Нагадаємо, що антикризовими пакетами заходів, прийнятих під час першої хвилі коронавірусу, було встановлено багато пільг, преференцій і механізмів допомоги бізнесу — незалежно від розміру цього бізнесу. Це й спрощення процедур, і мораторії на перевірки, і заборона підвищувати ставки за кредитами, і спеціальні кредитні програми за безпрецедентно низькими ставками, і звільнення від ПДВ окремих імпортних операцій (стосовно ліків і засобів індивідуального захисту).
- Ми завжди готові йти назустріч бізнесу. Але ми хочемо, щоб бізнес йшов на зустріч людям, які в цьому бізнесі працюють. Людина — найвища цінність — це головний принцип Президента Зеленського. І державні рішення обов'язково мають ухвалюватися з урахуванням цього принципу, як головного.
- Розмови про те, що нібито бізнес самостійно без втручання держави збільшить розмір офіційної зарплати, коли нібито зможе її виплачувати, є дуже наївними.
- Маємо численні приклади у світі, коли відбувалося значне економічне зростання і збільшення продуктивності праці, проте це аж ніяк не призводило до автоматичного збільшення мінімальної зарплати загалом в економіці.
- Якщо, наприклад, уважно стежити за виборами у США в цьому році, то можна побачити, що одна з ключових дискусій там відбувається як раз навколо питання про збільшення мінімалки – federal minimum wage.
- Останній раз цей показник підвищували 11 років тому у 2009 році, на сьогодні він становить 7,25 доларів за годину. Пропонується зробити 15 доларів, і це вже стало частиною передвиборчої програми Джо Байдена, чий рейтинг найбільший. Оця «федеральна мінімалка» застосовується тоді, коли штат не встановив свою. Вже близько половини штатів встановили свої – збільшені – розміри мінімалки, тож інші очікують саме на федеральне рішення.
- Звісно, що у Республіканській партії дещо інший погляд на цю проблематику, але загалом у суспільстві більшість підтримує цю ідею. Американці мають ті самі проблеми, що і ми зараз: коронакризу, економічний спад, закриття деяких бізнесів і збільшення кількості безробітних, проте не відмовляються від цього плану по збільшенню мінімалки. Тому що розуміють: без втручання держави бізнес – особливо великий бізнес – не дуже поспішає піклуватись про працівників.
- Підвищення мінімальної зарплати є неприємним викликом лише для тих директорів підприємств, які собі ж «малюють» мінімальну зарплату, хоча насправді отримують від бізнесу зовсім інші тіньові гроші.
- За даними експертів, близько 50 тисяч директорів приватних фірм в Україні нараховують собі саме мінімалку – і це далеко не завжди малий бізнес. Зрозуміло, що вони не живуть на ці гроші. Також всього по Україні приблизно третина штатних працівників підприємств отримують зарплату на рівні мінімальної чи близької до неї. Це однозначно не цивілізовані умови, які не мають права на існування у Європі в 2020 році.
- Причина цих умов не в тому, що економіка не готова до збільшення розміру мінімальної зарплати, а лише в неповазі окремих директорів компаній до своїх же працівників, яких вони свідомо залишають без частини належного державного захисту, виплачуючи реальні зарплати у конвертах. Занижений офіційний заробіток сьогодні – це маленька пенсія у майбутньому. Тому детінізація це легітимна ціль для держави.