В Україні існує повір'я, що після прийняття закону про імпічмент, достатньо буде вийти на Банкову, тричі крикнути «Імпічмент!», і неугодний президент сам розсмокчеться.
На цій ниві політики-популісти постійно засівають зерна надії серед довірливого електорату: ось тільки приймемо закон про імпічмент, створимо антикорупційний суд і все. Президент одразу злякається, і почне дослухатись до народу (продасть Рошен, відправить сина на війну, прожене олігархів, а їх майно, і гроші від продажу Рошена, роздасть нужденним українцям, яких влада довела до зубожіння), чиновники перестануть брати хабарі та відкати, одразу знизяться тарифи і ціни на продукти, а зарплати і пенсії зростуть.
Що ми маємо насправді. Насправді, будь-який український суд може і повинен розглядати справи про корупцію — бо це кримінальне правопорушення. А хабарництво, відкати та інші корупційні діяння мають відповідні статті в Кримінальному кодексі. Тобто, фактично, корупція в Україні переслідується законом. Ще раз — в Україні корупція поза законом. Так, зараз ми маємо недосконале процесуальне законодавство, корумповані правоохоронні органи, через це, багато корупційних справ не доходить до логічного закінчення. Тому, треба покращувати процесуальне законодавство, проводити реформи судової системи, тощо. Можливо, створення окремого антикорупційного суду змогло б трохи розвантажити кримінальні суди, та прискорити процес розгляду саме кримінальних справ, пов'язаних із корупційними діяннями, але без комплексного підходу, проблему він не вирішить.
Щодо імпічменту, то Конституція України передбачає таку можливість усунення Президента із займаної посади в разі вчинення ним державної зради або іншого злочину.
Коротко про процедуру:
- ВР 226-ма голосами має ініціювати процедуру імпічменту, створити спеціальний орган, який буде вести розслідування стосовно Президента.
- Якщо ВР погодиться з висновками цього слідчого органу, то 300 депутатів мають проголосувати за звинувачення Президента.
- Верховний суд України виносить рішення про те, що діяння, в яких звинувачується Президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину.
- Конституційний суд України дає свій висновок стосовно відповідності Конституції процесу розслідування і розгляду справи.
- ВР 337-ми голосами виносить рішення про усунення Президента з посади.
Прийняття закону про імпічмент звісно необхідне, але не для залякування президентів, а хоча б для того, що ця процедура передбачена Конституцією, і має бути пропрацьована.
Закон не може протирічить Конституції, а значить змін у процедуру внести не може. Що дасть закон: механізм реалізації даної процедури (як ініціюється процедура, як створюється слідчий орган і його повноваження, як розглядається справа і таке інше).
Це означає, що ніякі вуличні крикуни та шоу-політики не зможуть ініціювати та довести процедуру імпічменту до логічного завершення. І відсутність закону про імпічмент їм зовсім не заважає. Просто в Конституції немає підстави для імпічменту, яка б дозволила їм це зробити. Тільки вчинення державної зради чи іншого злочину, яке ще треба довести.
Тотальна юридична необізнаність населення та небажання його перевіряти хоча б елементарні факти і дозволяє подібні маніпуляції.