Новий кліп Rammstein встиг наробити галасу вже за кілька днів після своєї прем'єри. Що зовсім нікого не здивувало.

Отже, що трапилося? Rammstein видали шедевр. Не буду говорити про якість музичного матеріалу, глибину лірики, епічний візуальний ряд, операторську роботу та роботу художників та продакшену. З цим все і так зрозуміло. Це майстерність та вищий рівень. Шедевральність не в цьому, а в ідеї, яка стоїть за всім цим.

То яка ж вона, ця ідея?

Ласкаво просимо у новий світ – Міжсвіття. Це саме той "Metaxis" Платона. Стан МІЖ: між двох полюсів – Добра і Зла, між Минулим і Майбутнім, між Вічністю і Конечністю, між Свободою і Фатумом, між Любов'ю і Ненавистю. Ми більше на ангели і не демони, ми між. Нема більше Раю і Пекла, є світ Між. Світ Метамодернізму.

Маніфест Метамодернізму проголошує, що коливання (oscillation) – це природній світовий порядок. Світ рухається завдяки тому, що ми рухаємося між діаметрально протилежними ідеями. (Привіт, перший закон діалектики – єдність та боротьба протилежностей). Саме митці (художники в найбільш широкому значенні цього слова) сьогодні стають шукачами істини, витісняючи на цьому шляху – науковців. Адже мистецтво стає науковим: завдяки широкому розповсюдженню технологій та відкритості митців до сприйняття нового. Натомість, наука зашорюється у позиції своєї виключності та зверхності, замість того щоб йти на зустріч мистецтву та злитися з ним в єдину МІЖ-інтелектуально-чуттєву систему пізнання світу.

Одним з прикладів цього процесу є новий кліп Rammstein "Deutschland". Подивіться яку реакцію він викликав. З одного боку посипались звинувачення у расизмі, антисемітизмі, дискримінації, нетолерантності, антимігрантській позиції та ще десятки і сотні подібних -ізмів. Ледве не всі смертні гріхи. З другого боку піднялася хвиля захоплення та активної підтримки: «молодці, нарешті показали що відбувається у Європі», рятуйте «білий світ».

Кожна сторона побачила в цьому фільмі (не повертається у мене язик назвати "Deutschland" кліпом, занадто це дрібне слово) своє. Одні бачать троллінг та свідому провокацію, інші констатацію жорстокої реальності ХХІ сторіччя та фіаско ліво-ліберальної політики. І знаєте що? Обидві сторони мають рацію. Тому що "Deutschland" – це МІЖ, це дійсно гімн Метамодернізму зразка 2019 року. Там немає ангелів та демонів. Там є пошук ідентичності в глибоких нетрях історії Німеччини, пошук себе у різних, часом діаметрально протилежних ідеях. Це історія про пошук Німеччини. Яка вона сьогодні? Якою вона піде у Майбутнє?

Науковці та політики замість відповіді на це питання пропонують нам тонни -ізмів та бюрократичних процедур. Вони не відповідають на питання які ми і куди йдемо. Вони намагаються замаскувати складними конструктами відсутність головного – ідеї руху. І це не лише проблема Німеччини. Це проблема всіх. Ми всі повинні шукати відповідь на питання хто ми. Поки такими пошуками зайнялися саме митці. Як найбільш чутливі та скажемо так «пророчі» елементи суспільства.

Глобалістична концепція «ми всі однакові люди планети Земля» тріщить по швам. Виявилося, щоб бути однаковими землянами треба забути. Забути минуле – минулі травми і обрáзи, а разом з ними минулі перемоги і здобутки. Забути все – стати овочем, вирощеним на пестицидах масової культури – виявилося неможливим. Ми – це наш досвід, ми ті, хто ми є завдяки світу навколо. А це навколо починається з родини, країни та традиції. А це вже спадок.

Кров і земля. Ми – це наша кров, яку ми отримали від батьків. Ми – це наша земля, на якій ми народилися. І те, й інше ми взяли з минулого і передамо у майбутнє. Ми – МІЖ. Краплина крові та дрібка землі, які ми повинні пронести від вчора до завтра. Що саме ми пронесемо і є тим питанням ідентифікації.

Ми – не однакові. Ми – різні. Але ми – рівні у своєму праві на різність. Але на своїй землі.

Пошуками своєї ідентичності та переосмисленням минулого з метою пошуку відповідей на те, яка саме ця ідентичність останнім часом займаються багато митців. Згадаю лише кілька прикладів.

Childish Gambino "This Is America" – спроба знайти обличчя нового американця – чорношкірого нащадка рабів, що отримав ключ до Нового Світу. Відео насичене складними метафорами та посиланнями на минуле. Але це все той же болючий пошук відповіді на питання «Хто я є сьогодні».

APES**T — THE CARTERS – той самий скандальний кліп Beyoncé та JAY-Z, який я розглядаю як маніфест «Нових Чорних». Цей кліп є своєрідною репарацією чи відплатою (читай «помстою») за століття кривавого рабства чорношкірих. Вони прийшли в світ цінностей «білої» європейської цивілізації (втіленням якої, звичайно, виступає Лувр) та продемонстрували, що вони є новими господарями цього світу. Так, це акт маніфестації нової ідентичності – Новий Чорний Американець.

Це не є поганим чи добрим явищем. Це світ Міжсвіття. Світ пошуків ідентичностей.

Зі сторони Старої Європи таким пошуком зайнялися Rammstein. Я не буду зосереджуватися на покадровому аналізі фільму. Бажаючі можуть знайти їх на просторах інтернету. Пройдуся лише по ключовим моментам, які для мене стали свідченням того самого гімну метамодернізму.

397e878d5146222a3b379.jpg

4b115ec11b6e8c5b9aafd.jpg

b21e95fc55caf99b8c990.jpg

aa5b6289eddb5726796a1.jpg

Відмічу один цікавий момент по тексту пісні. Зрозуміло, що більшу увагу привертають візуальні образи, тим більше такі яскраві й детально виписані. Але текст теж має свої загадки. Фраза "Deutschland, Deutschland über allen" це переосмислення славнозвісної Deutsche uber alles (Німеччина над всім) з відомої «Пісні німців» 1941 року. Але відбулася зміна парадигми – über alles" (над ВСІМ) змінився на "über allen" – над ВСІМИ. Над людьми, а не над світом. Новий гімн проголошує новий девіз. Старий світ, в якому влада обмежувалася межами територіальних кордонів закінчився, в новому світі влада там, де люди, які підтримують твою ідею, розділяють твої цінності. Межа проходить не по землі, а по крові. Звідси з'являються можливості побудови нової цивілізації – на нових планетах, нічийних землях. Саме кров буде визначати де закінчиться "моя земля" – там де будуть "мої люди". Чому б і нам не подумати над зміною гасла "Україна понад усе" на нове "Українці над усіма"? Можливо, тоді б ми перестали говорити лише про відвоювання території, а почали б воювати за людей – і там на нулі, і тут в тилу, і за межами наших кордонів.

Цей фільм дійсно не відповідає, він задає питання. Він змушує нас заглядати в минуле у пошуках підказок, змушує думати і переосмислювати, змушує рухатися і коливатися. Я дуже рада за Німеччину, що у них є кому ставити такі питання. І мені дуже хотілося б вірити, що в Україні народяться митці, які будуть питати нас українців: хто ми?

Що таке Україна? Куди ми йдемо? Яке наше майбутнє?

Поки ми не запитаємо себе хто ми, ми не будемо знати куди йти.

Наше майбутнє в наших руках.