Тему дотацій в Україні дуже часто використовують у політичний боротьбі. Назвемо це популізмом, адже ті, хто критикує систему з дотаціями, не пропонують жодних інших реалістичних та дієвих результатів. Особливо у цій ситуації дістається аграрному ринку.

Утім, чи замислювались «критики», що буде з аграріями доплат із держбюджету, та як це вплине на країну? Сьогодні аграрії формують приблизно 14% ВВП України. Для зміцнення і посилення цих процентів аграріям потрібна підтримка держави, тому грошова допомога для аграрного сектору – це правильна політика. Без дотацій українські аграрні компанії не зможуть зробити свою продукцію конкурентною в ЄС. А цей ринок – дуже важливий для України, бо він не тільки дає можливості для збуту виготовленої в Україні продукції, але і можливості пошуку нових технологій та інновацій. Також дотації агросектору допомагають вирішувати існуючу проблему трудової міграції, дозволяють створювати нові робочі місця. Саме допомога з бюджету, дає великим аграрним компаніям час на розвиток, освоєння технологій, розширення потужностей і можливість виходу на конкурентоспроможний рівень. І як наслідок усього цього – нові робочі місця. На сьогодні в аграрному секторі працює приблизно 2,9 млн. людей, і їхня кількість має зростати. Особливо, якщо зважити на те, що трудова міграція у нас складає приблизно 8 млн. чоловік, і дотації допоможуть повернути частину цих людей до України.

Розберемося в коштах, які виділяють на дотації та доцільність дофінансування великих та маленьких аграріїв.

На жаль, але по правді, сума в 6,3 млрд грн (дотації у 2018 році на агропромисловий комплекс) не є достатньою для ефективної підтримки АПК. Це приблизно 1% ВВП України.

Держава має збільшувати фінансову підтримку агропромислового сектору України, зважаючи на розміри дотацій інших країн та слідкуючи за розвитком їх агроринків.

Кому потрібні грошова державна допомога? Якщо коротко – усім, незважаючи на «розмір» аграрної компанії.

На тему дотацій великих аграрних компаній йдуть постійні суперечки, з сюжетом, як у «Іграх престолів». Буцімто, не варто дотувати великі аграрні компанії. Та, якщо розібратися, інформаційні хвилі негативу щодо таких великих компаній як, наприклад, МХП в плані отримання фінансової допомоги, здебільшого є діями тих, хто не сплачує податки і веде бізнес не відкрито, а у тіні. Утім, дотації великим аграрним компаніям ніяк не пересікаються з дотаціями малого і середнього фермерства. Це зовсім різні статті видатків. І компенсація передбачається не тим, хто реалізовує продукцію, а тим, хто реалізовує і сплачує податки . Багато підприємств у різний спосіб уникають сплати податків . Тому логічно, що на підтримку держави можуть розраховувати виключно ті аграрії, які ведуть прозорий та чесний бізнес. Великий це холдинг чи маленьке фермерство.

І ще одне: що будуть їсти українці, якщо не підтримувати великих аграріїв?

Забезпечити увесь внутрішній ринок малі та середні фермери просто фізично не зможуть І яким чином збільшувати присутність України на зовнішніх ринках, зокрема на ринках ЄС, Африки та Азії? Адже там Україна зіштовхується зі значною конкуренцію.

У підсумку правильно зробити такий висновок: компанії, які забезпечують українців робочими місцями і сплачуть податки, повинні отримувати підтримку держави. Це буде їх тільки заохочувати працювати на благо собі і Українi.