5e048e67de405.jpg

Володимир МУЛЯРЧУК, Центр досліджень проблем громадянського суспільства

Боротьба з корупцією в Україні

В Україні протягом останніх років однією з ключових тем є проблема корупції. Було створено ряд антикорупційних органів – НАБУ, НАЗК, САП, ДБР, Антикорупційний суд, запущено систему "Prozorro". Але боротьбу з корупцією наразі складно назвати ефективною.

НАБУ є правоохоронним органом з широким силовими повноваженнями, на які покладається попередження, виявлення, припинення та розкриття корупційних схем. Бюро було утворене 16 квітня 2015 року президентом України Петром Порошенком. Очолив Бюро Артем Ситник.

Національне бюро: здійснює оперативно-розшукові заходи; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень, віднесених законом до його підслідності, а також інших, визначених законом; проводить перевірку на доброчесність осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; вживає заходи щодо розшуку та арешту коштів та іншого майна, на яке накладено арешт; взаємодіє з іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та іншими суб'єктами для виконання своїх обов'язків; здійснює інформаційно-аналітичну роботу; забезпечує особисту безпеку працівників Національного бюро та інших визначених законом осіб; забезпечує на умовах конфіденційності та добровільності співпрацю із особами, які повідомляють про корупційні правопорушення; звітує про свою діяльність та інформує суспільство про результати своєї роботи; здійснює міжнародне співробітництво.

Станом на 30 листопада 2019 року було відкрито 836 проваджень повідомлення про підозру 221 особам, заарештовано 418 людей, 237 справ скерованих до суду та 37 вироки (джерело — https://nabu.gov.ua/)

НАЗК – це центральний орган виконавчої влади України зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику. Створення Національного агентства запобігань корупції було передбачене Законом України «Про запобігання корупції», прийнятим 14 жовтня 2014 року. Закон увійшов в дію з 26 квітня 2015 року.

На Національне агентство покладаються такі функції, як: проведення аналізу про стан запобігання та протидії корупції в Україні, діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері запобігання та протидії корупції; статистичних даних, результатів досліджень та іншої інформації стосовно ситуації щодо корупції; розроблення проектів Антикорупційної стратегії та державної програми з її виконання, здійснення моніторингу, координації та оцінки ефективності виконання Антикорупційної стратегії та державної програми з її виконання, здійснення моніторингу, координації та оцінки ефективності виконання Антикорупційної стратегії; підготовка та подання в установленому законом порядку до Кабінету Міністрів України проекту національної доповіді щодо реалізації засад антикорупційної політики; підготовка пропозицій щодо формування та реалізації антикорупційної політики розроблення проектів нормативно-правових актів з цих питань; організація проведення досліджень з питань вивчення ситуації щодо корупції.

НАЗК наразі працює неефективно. Електронні декларації перевіряються не достатньо ефективно. Процес запобігання корупції відбувається дуже повільно.

Спеціальна антикорупційна прокуратура – самостійний структурний підрозділ Генеральної прокуратури України, на який покладено: здійснення нагляду за додержанням законів під час проведення оперативно-розшукової діяльності досудового розслідування НАБУ; підтримання державного обвинувачення у відповідних провадженнях; представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, передбачених законом і пов'язаних із корупційними або пов'язаними з корупцією правопорушеннями.

САП працює наразі з перемінними успіхами. Але, наприклад, у вересні цього року САП відправила до Антикорупційного суду близько 200 справ.

Вищий Антикорупційний суд – вищий спеціалізований суд, утворений відповідно до судової реформи 2016 року. Робота суду почалась 5 вересня 2019 року.

Вищий Антикорупційний суд є судом зі всеукраїнською юрисдикцією, що створюється з метою розгляду окремих категорій справ. Крім здійснення правосуддя, ВАКС аналізує судову статистику вивчає та узагальнює її, а також здійснює інші повноваження відповідно до закону. Судді цього суду призначаються виключно на підставі результатів відкритого конкурсу. Наразі Антикорупційний суд виправдовує сподівання.

А от Державне Бюро розслідувань наразі розчаровує. Тому, 24 грудня Президент Володимир Зеленський підписав закон, який передбачає перезапуск ДБР. Із дня вступу в силу законопроекту припиняються повноваження діючого голови ДБР Романа Труби та його заступників та починається процес перезавантаження органу.

У 2018 році у рейтингу «Індекс сприйняття корупції» Україна піднялась на 10 сходинок та зайняла 127-ме місце серед 180 країн. По результатам 2018 року Україна мала 32 бали зі 100 максимально можливих.

Досвід зарубіжних країн

У США одним з найбільш поширених форм корупційних відносин є лобізм. Ще 1946 року в Америці запрацював спеціальний закон "FederalRegulationofLobbyingAct„, автори якого апелювали до прийнятої в 1789 році Першої поправки Конституції США, що гарантує, зокрема, право громадян звертатися в офіційні органи з скаргами. За цим законом лобісти мають обов'язково реєструватися у секретаря Сенату і у клерка Палати Представників, повідомивши при цьому галузь своїх інтересів.

Лобіст також зобов'язаний під присягою надати письмову заяву, в якій наводиться низка даних: найменування і адреса своєї установи; ім'я і адреса наймача; терміни найму; сума винагороди, що виплачується йому; мета і сума, виділена на витрати. Крім того, закон не обмежує розмір коштів, які витрачаються на лобіювання, проте заборонено використовувати федеральні кошти. Також лобіст чотири рази на рік повинен надавати відповідним органам свій фінансовий звіт.

У Грузії на початку «нульових» була жахлива ситуація із корупцію та різними зловживаннями. Завдяки родинним зв'язкам у владі було можливо вирішити майже будь-яке питання. Під час правління Михайла Саакашвілі було зменшено рівень державного регулювання економіки. Проводилась політика нульової толерантності до корупції. Було суттєво скорочено чисельність державного апарату. Суть реформ була у тому, щоб чиновники зрозуміли: або кар'єрне зростання та гідна зарплатня, або суд. Таким чином, у людей було два стимули: матеріальний – це гідна зарплатня та біологічний – це страх перед втратою роботи.

Грузинський політолог Ніка Чітадзе підтверджує, що подолати корупцію як систему на низовому рівні у Грузії дійсно вдалось. Наприклад, поліцейські та лікарі вже не беруть хабарів, неможна «покласти до кишені» судді чи чиновнику. На нижчому та середньому рівні у Грузії нема «договірняків». Серед політичної еліти рівень корупції теж став меншим. У січні 2019 року Грузія була на 41 місці у рейтингу сприйняття корупції.

Одним із найнижчих рівень корупції у Нідерландах. Тут боротьба з хабарами будується на системах відбору і стеження – спеціальна група експертів, аналітиків, науковців з допомогою збору даних та обчислень стежить, де можливе виникнення корупції та встановлює над цією сферою жорсткий контроль.

Наприклад, якщо у місцевому міністерстві фінансів, на основі аналізу вхідних і вихідних коштів, виявлено неточності, то відомство опиняється під пильною увагою. За проступок – позбавлення всіх соціальних пільг і заборона працювати в державних органах.

Найбільш жорстко із корупцією боряться у Китаї. Там за корупцію страчують. За останні кілька років було страчено близько десяти тисяч чиновників. Інколи за цей злочин дають довічний термін. Так, у 2015 році засудили екс-міністра безпеки Чжоу Юнканом. У Китаї роботи по вихованню чесності починається з самого дитинства. Там ще зі шкільних років китайцям розповідають, що красти – це погано.

18 грудня 2018 року Сі Цзіньпін під час свого виступу на урочистому зібранні в Пекіні з нагоди 40-ї річниці історичного третього пленуму ЦК КПК 11-го скликання, на якому були закладені основи нинішньої проведеної в країні політики реформ і відкритості для зовнішнього світу повідомляв, що Китай здобув рішучу перемогу над корупцією. «Під час партійного будівництва, проявляючи жорсткий підхід до дотримання партійної дисципліни, нульову терпимість до проявів розкрадання в партії, була здобута рішуча перемога над корупцією», — заявив голова КНР.

У Південній Кореї існує один «Закон про корупцію», який визнаний зразковим у всьому світі. Він дає право кожному повнолітньому громадянину цієї країни почати власне розслідування за фактом хабара, а головний антикорупційний орган – Комітет з аудиту та інспекції – зобов'язаний підтримати його. У цьому допомагає запущена 16 років тому онлайн-система Open, яка збирає заяви громадян. Вона також викликала фурор серед антикорупційних програм. Це означає, що будь-яка людина може подати заяву, і вона обов'язково повинна бути розслідувана.

Отже, боротьба з корупцією в Україні хоча й дуже повільно, але все ж таки відбувається. Для цього дуже важдиво враховувати світовий досвід.