7 грудня 2017 року Верховна Рада України підтримала законопроект про продовження мораторію на відчуження та купівлю-продаж земель сільськогосподарського призначення до 1 січня 2019 року. Тоді «за» проголосували 236 народних депутати.

Сьогодні до порядку денного внесено питання щодо подальшої пролонгації заборони на продаж сільгоспземель строком щонайменше на 1 рік. Чому це є принципово важливим і як налаштовані парламентарі?

Загальновідомо, що українська земля є родючої та має велику цінність. Крім того, згідно зі ст. 14 Конституції, земля є основним національним багатством і перебуває під особливою охороною держави. В свою чергу вільний ринок землі, який існує в більшості європейських країн, передбачає пріоритетність дотримання вимог екологічної безпеки; а механізм продажу є максимально відкритим та прозорим. Наразі таке складно уявити в сучасних українських реаліях.

На сьогоднішній день, ми маємо 10 мільйонів гектарів державної землі. І лише приблизно 20% з них є зареєстрованими. Відповідно, невідомо яким чином використовується та оподатковується більшість державної землі. Це є великим корупційним полем. За таких умов, відміна мораторію може мати небезпечні незворотні наслідки.

Разом із тим, результати соціологічного дослідження, проведеного одразу трьома аналітичними центрами: КМІС, Центру ім. Разумкова і Соціологічної групи «Рейтинг», свідчать про те, що понад дві третини українців виступають проти продажу земель сільськогосподарського призначення. Відсутність вільного ринку землі є вигідним і для звичайних селян, яким належать невеликі паї, адже продати землю складніше ніж здавати її в оренду. В експертному середовищі існує думка про те, що за умови вільного обігу землі, окремі власники паїв на великих ділянках, які використовуються великими агрокомпаніями, можуть захотіти одразу ж продати свої паї, інші ж — навпаки відмовитися. " Така ситуація може викликати хаос та створити необхідність організації під'їзних шляхів до окремих паїв, через що землевласники, які готові продати паї, можуть опинитися в ситуації, що їхня земля окремо вже не буде потрібна".

За умови існування вільного ринку землі в Україні, постане питання щодо продажу земель сільськогосподарського призначення іноземним громадянам та агрохолдингам, що є економічно нелогічним та створить загрозу національним інтересам країни в доволі складний для нас період. Адже українці просто не зможуть конкурувати з іноземцями під час купівлі.

Таким чином, продовження мораторію на продаж сільськогосподарської землі, є єдиним варіантом для України на сьогодні. Станом на сьогодні доля цього питання залежить від волі головного державного інституту – Верховної Ради України. Але багато часу більшість парламентських сил намагаються спекулювати на цьому питанні, виступаючи як за створення якомога швидше ринку землі, так і виступаючи проти цього. Темою землі завжди переймаються такі політичні сили як "Батьківщина", "Радикальна партія Ляшка", а зараз частково навіть "БПП", хоча самі давали обіцянки МВФ створити умови для її швидкого продажу. Але за останні роки очевидно, що серед усіх політиків найбільшим "адвокатом" продовження мораторію на продаж землі є саме Юлія Тимошенко. Зокрема, вона закликає продовжити заборону продажу с/г землі строком на 5 років. В умовах тотальної корупції та систематичних рейдерських атак запровадження вільного обігу землі є просто неможливим. Разом із тим, лідер "Батьківщини" наголосила, що Україні потрібно доволі багато часу для того, "щоб з 20 тисяч фермерських господарств зробити, як у Польщі, – 2,5 млн".

В свою чергу, народний депутат від Радикальної партії Сергій Рибалка, заявив, що фракція РПЛ ініціювала продовження мораторію на продаж землі сільськогосподарського призначення на два роки. Однак, чи є ефективним та доцільним даний термін для докорінних трансформацій, завдяки яким механізм продажу землі в майбутньому може бути відкритим та прозорим? Ймовірно, що ні.

Існують обережні очікування, що те, яким чином проголосують народні депутати і чи буде пролонговано мораторій на один, два чи п'ять років ми незабаром дізнаємося.