Законопроект # 5419 який може започаткувати національний принцип вичерпання прав власності на торгівельні марки в Україні став темою для широкої дискусії в суспільстві та профільних середовищах.

Не винятком стала і партія авторки (на момент написання) законопроекту, де відбулося палке обговорення. Втім, ДемАльянс переконаний, що саме відкрите обговорення різних позицій та прагнення справедливо гармонізувати інтереси всіх груп суспільства є вірним шляхом, шляхом відповідальної і публічної політики, якої так не вистачає нашій країні.

На фото: бізнесмени та експерти на обговоренні законопроекту в офісі ДемАльянсу

Отже, давайте перейдемо безпосередньо до теми обговорення і ризиків, які вона в собі несе.

Існує 2 основні принципи вичерпання права власності: національний та міжнародний (винятком є регіональний принцип ЄС).

Згідно міжнародного принципу, не залежно від того, де товар було введено в господарськкий обіг, правовласник не має права забороняти використання своєї ТМ по відношенню до свого товару, після здійснення першого продажу.

За дії національного принципу, імпортер товару при ввозі його в країну має підтвердити у виробника право на його продаж.

Щоб розібратися в цій темі, необхідно також взяти до уваги щонайменше 2 проблеми: контрабанда та правова колізія в регулюванні імпорту.

Масштаби контрабанди в Україні величезні. Очевидним є той факт, що "білий" продавець не може конкурувати з контрабандистами. Такі умови не сприяють розвитку бізнесу та інвестиційній привабливості, що в свою чергу справляє негативний ефект на надходження до бюджету.

Другий момент, який треба взяти до уваги, це прогалини в регулюванні, де принцип вичерпання прав не є чітко встановленим. З одного боку є ЗУ «Про захист прав на знаки для товарів і послуг», який практично декларує міжнародний принцип вичерпання права, втім робить це із властивою для українського законодавства неоднозначністю. Паралельно із ним існує Митний реєстр, який де-факто дає підгрунтя до зловживань і застосування національного принципу.

Врегулювати цю колізію можна - визначитись на законодавчому рівні між запровадженням національного чи міжнародного принципу вичерпання прав.

Прихильники законопроекту # 5419 наголошують на тому, що національний принцип - це боротьба з контрабандою та нелегальним бізнесом. Але це не більше ніж міф і маніпуляція. Паралельний імпорт, коли підприємець чесно виконує свої зобов’язання перед державою, не є контрабандою.

Усім, хто зіштовхувався з нашою митницею, зрозуміло, що контрабанда в Україні існує, перш за все, через тотальну корупцію, схеми і дірки в кордоні. Жоден законопроект, не вирішить проблеми контрабанди, доки не буде проведена відповідна реформа.

Якщо запровадження національного принципу не завадить заробляти справжнім контрабандистам, то кому все ж таки завадить?

Перш за все, тим, хто хоче ввозити оригінальний товар, але не буде спроможний стати офіційним, скоріш за все ексклюзивним представником, а ще точніше - монополістом. І тут мова звісно йде про МСБ, які не здатні забезпечити таке саме ринкове охоплення, як великі компанії.

Наведу кілька прикладів. Ти можеш привести в Україну оригінальний телефон чи запчастини, сплати митний збір, сплачувати податки, тобто виконувати усі свої зобовязання перед державою, але в певний момент ти можеш просто бути позбавлений права ввозити товар в країну, конкурувати та заробляти гроші.

З іншого боку, країна ризикує отримати монополістів, які будуть не тільки диктувати умови та цінову політику споживачам, але й потраплять на гачок до великих закордонних гравців.

Бізнес, для якого не лишиться легальних шляхів отримувати прибуток, піде в тінь. А споживачу залишаться лише високі ціни та скупий вибір, оскільки відсутність паралельного імпорту товарів фактично дорівнює відсутності конкуренції серед постачальників.

Вибір принципу вичерпання права – це не просто вибір підходу, це вибір вектору руху економіки і держава має нарешті визначитись: вона підтримує МСБ чи вона робить ставку на крупний бізнес і зменшення конкуренції. Для мене вибір на користь перших є очевидним.

На останок хочу додати, що за умови втілення цього законопроекту існує загроза унеможливлення ввезення товарів для приватного користування з міжнародних інтернет магазинів. В РФ такі зловживання вже відбулися, тож навіть звичайні смартфони люди не завжди можуть привезти для особистого користування.

Віталій Безгін, член бюро Київської міської організації Демократичного Альянсу.

Коментарі доступні тільки зареєстрованим користувачам

вхід / реєстрація