Законопроект # 5419 який може започаткувати національний принцип вичерпання прав власності на торгівельні марки в Україні став темою для широкої дискусії в суспільстві та профільних середовищах.

Не винятком стала і партія авторки (на момент написання) законопроекту, де відбулося палке обговорення. Втім, ДемАльянс переконаний, що саме відкрите обговорення різних позицій та прагнення справедливо гармонізувати інтереси всіх груп суспільства є вірним шляхом, шляхом відповідальної і публічної політики, якої так не вистачає нашій країні.

5944d947978b6.jpg

На фото: бізнесмени та експерти на обговоренні законопроекту в офісі ДемАльянсу

Отже, давайте перейдемо безпосередньо до теми обговорення і ризиків, які вона в собі несе.

Існує 2 основні принципи вичерпання права власності: національний та міжнародний (винятком є регіональний принцип ЄС).

Згідно міжнародного принципу, не залежно від того, де товар було введено в господарськкий обіг, правовласник не має права забороняти використання своєї ТМ по відношенню до свого товару, після здійснення першого продажу.

За дії національного принципу, імпортер товару при ввозі його в країну має підтвердити у виробника право на його продаж.

Щоб розібратися в цій темі, необхідно також взяти до уваги щонайменше 2 проблеми: контрабанда та правова колізія в регулюванні імпорту.

Масштаби контрабанди в Україні величезні. Очевидним є той факт, що «білий» продавець не може конкурувати з контрабандистами. Такі умови не сприяють розвитку бізнесу та інвестиційній привабливості, що в свою чергу справляє негативний ефект на надходження до бюджету.

Другий момент, який треба взяти до уваги, це прогалини в регулюванні, де принцип вичерпання прав не є чітко встановленим. З одного боку є ЗУ «Про захист прав на знаки для товарів і послуг», який практично декларує міжнародний принцип вичерпання права, втім робить це із властивою для українського законодавства неоднозначністю. Паралельно із ним існує Митний реєстр, який де-факто дає підгрунтя до зловживань і застосування національного принципу.

Врегулювати цю колізію можна — визначитись на законодавчому рівні між запровадженням національного чи міжнародного принципу вичерпання прав.

Прихильники законопроекту # 5419 наголошують на тому, що національний принцип — це боротьба з контрабандою та нелегальним бізнесом. Але це не більше ніж міф і маніпуляція. Паралельний імпорт, коли підприємець чесно виконує свої зобов'язання перед державою, не є контрабандою.

Усім, хто зіштовхувався з нашою митницею, зрозуміло, що контрабанда в Україні існує, перш за все, через тотальну корупцію, схеми і дірки в кордоні. Жоден законопроект, не вирішить проблеми контрабанди, доки не буде проведена відповідна реформа.

Якщо запровадження національного принципу не завадить заробляти справжнім контрабандистам, то кому все ж таки завадить?

Перш за все, тим, хто хоче ввозити оригінальний товар, але не буде спроможний стати офіційним, скоріш за все ексклюзивним представником, а ще точніше — монополістом. І тут мова звісно йде про МСБ, які не здатні забезпечити таке саме ринкове охоплення, як великі компанії.

Наведу кілька прикладів. Ти можеш привести в Україну оригінальний телефон чи запчастини, сплати митний збір, сплачувати податки, тобто виконувати усі свої зобов«язання перед державою, але в певний момент ти можеш просто бути позбавлений права ввозити товар в країну, конкурувати та заробляти гроші.

З іншого боку, країна ризикує отримати монополістів, які будуть не тільки диктувати умови та цінову політику споживачам, але й потраплять на гачок до великих закордонних гравців.

Бізнес, для якого не лишиться легальних шляхів отримувати прибуток, піде в тінь. А споживачу залишаться лише високі ціни та скупий вибір, оскільки відсутність паралельного імпорту товарів фактично дорівнює відсутності конкуренції серед постачальників.

Вибір принципу вичерпання права – це не просто вибір підходу, це вибір вектору руху економіки і держава має нарешті визначитись: вона підтримує МСБ чи вона робить ставку на крупний бізнес і зменшення конкуренції. Для мене вибір на користь перших є очевидним.

На останок хочу додати, що за умови втілення цього законопроекту існує загроза унеможливлення ввезення товарів для приватного користування з міжнародних інтернет магазинів. В РФ такі зловживання вже відбулися, тож навіть звичайні смартфони люди не завжди можуть привезти для особистого користування.

Віталій Безгін, член бюро Київської міської організації Демократичного Альянсу.