Новопризначений уряд, має всі шанси на свою персональну історію успіху. Для цього у них є всі козирі на руках. По перше, Уряд має великий рівень підтримки, який базується на індивідуальному рейтингу Зеленському. А це означає, що вони можуть робити не популярні реформи, зокрема земельну, які так потрібні країні.

По друге, більшість новозпризначених – міністрів порядні та вмотивовані люди, які мають довіру серед громадянського суспільства та міжнародних партнерів. Частина з них має практику «міністерської» роботи, яку вони здобували під час співпраці із Урядом Гройсмана.

По третє, судячи із заяв вони не планують починати все спочатку. Новообраний Премєр та частина міністрів одразу заявили, що продовжуватимуть реформи, які проводив Уряд Гройсмана, обіцяючи виключно пришвидшити їх темп.

Це вселяє спокій у експертного середовища, що як мінімум Освітня, Пенсійна, Бюджетна реформи не тільки продовжаться, але й пришвидшаться.
По Медичній та Децентралізації поки нічого не ясно.

Старт ніби не поганий і вселяє оптимізм, але для того аби мати власну історію успіху нові урядовці повинні подолати ряд викликів.

Урядова Програма

Перший виклик для урядовців підготовка та публічна презентація своєї Програми парламенту, президенту, експертному середовищу та громадянам. Дуже важливо, щоб під час розробки цього документу були враховані не тільки програми президента Зеленського та партії Слуга Народу, але й матеріали «перехідних книг,» які за дорученням екс-Премєра Гройсмана вперше підготувало кожне міністерство. Це забезпечить швидку сталість попередніх і наступних реформ. Особливо важливо це в гуманітарних сферах, де реформи тривають не один десяток років.

При складанні Програма потрібно пам'ятати, що за структурою вона має включати: Візію, Цілі та вимірювальні результати, ресурси для її реалізації, Відповідальні, чітку Дорожню карту по впровадженню.

Якщо така програма буде ухвалена –прізвища міністрів відходять на другий план. Чи знаєте ви, як називаються всі деталі, які запускають в рух літак? Звісно ні. Але при цьому літак летить, доставляючи нас до цілі.


Команда

Новопризначені міністри повинні мати право формувати власні команди. Це стосується впершу чергу заступників міністрів та керівників департаментів. Також вони повинні уважно підійти до процесу відбору нових державних секретарів. Адже після реформи державної служби саме вони відповідають за організаційно-правові та фінансові процеси в міністерствах

Незалежність від зовнішніх впливів.
Уряд повинен бути вільним у своїх рішеннях від зовнішніх впливів та інституту смотрящих. Для цього вони повинні побудувати свою роботу максимально прозоро, відкрито і через зрозумілі процедури.

Зокрема це стосується відносин у трикутнику Парламент-Уряд-Президент. Як мінімум для цього потрібно у найкоротші терміни ухвалити новий закон про КабМін, про що неодноразово говорили попередні прем'єри Гройсман та Яценюк.

Структура КабМіну

Поки що найбільші ризики для КабМіну становить його нова структура оскільки вчорашнє злиття міністерств поки породжує більше запитань та загроз для країни.

Очевидно таке злиття пов'язане із короткою лавкою запасних команди ЗЕ. Або як вчора влучно відмітила одна із опозиційних депутаток у них не лавка запасних, а табуретка запасних.

Ключова проблема в тому – кожне міністерство відповідає за конкретний напрямок державної політики (policies), і тут треба бути уважним. Як влучно відмічають експерти, при злитті міністерств був порушений баланс стримувань і противаг.

Наприклад це стосується Міністерства енергетики та міністерство екології або Міністерства у справах окупованих територій та міністерство у справах ветеранів чи Міністерство культури, молоді та спорту. Що буде з культурною спадщиною?

Окремий виклик це Міністерство аграрної політики та економіки. На мою думку, для країни, одним із головних експертних потенціалів складає аграрний сектор, ліквідація профільного міністерства є неприпустимим. Особливо в умовах, коли країна готується до відкриття ринку землі. Окрім того Мінагрополітики курував діяльність структури з високими корупційними ризиками — Держгеокадастру. А відсутність інтеграції існуючих і нових кадастрів та реєстрів – колосальна проблема, достойна, як на мене, навіть окремого міністерства.

Підсумовуючи. Вчора новий урядовий літак вийшов на злітну полосу і став готуватися до старту. Молодий та амбітний екіпаж готуючись до старту активно розробляє Програму польоту, а ми пасажири чекаємо коли вони дадуть гарантії, що вони самостійні у керуванні літаком. Але оскільки ми пасажири вибагливі, то хочемо у найближчий час почути наскільки об'єктивні та релевантні, команда та структура і завдання, які вони перед собою поставили.

А для цього потрібно працювати відкрито, прозоро, фахово, залучаючи до співпраці експертне середовище.
Якщо ж цього не станеться, то літак з молодою командою, ризикує у найближчий час піти у штопор, потягнувши за собою всю країну.