Про підозру Порошенку

В Зеленського мали багато обґрунтованих підстав притягнення Порошенка до відповідальності у різних справах ще у 2019 році, але ця можливість загубилась за політичними компромісами та бажанням зберегти цей крок на майбутнє.Тепер підозру Порошенку витягують напередодні 2022 року у рамках стратегії Офісу президента з підготовки до майбутніх виборчих кампаній.

З Порошенком будуть розігрувати електоральну історію, подібну до Медведчука, від якої Зе та Слуги виграли. Порошенка так само «мінусуватимуть» медійно та політично, розганятимуть інформацію про його співпрацю з Медведчуком та кроки проти національної безпеки, намагатимуться зробити його «домашнім арештантом» для обмеження його опозиційної діяльності. Не будемо забувати, що покарання Порошенка було одним з запитів виборців Зеленського, а антирейтинг екс-президента створює відповідні спокуси. Навіть конфлікт з Ахметовим дозволив Зеленському та СН уберегти свої рейтинги від падіння через Вагнергейт, прес-марафон, економічні виклики, у грудні рейтинг Слуги народу попри атаки виріс на +1,1%. Зе відчув, що попри все Ахметов не зміг «відмінусувати» президента. Окрім цього, в Зе створюють власну медіа-імперію, готуються повернути мажоритарку на парламентських виборах, готуються розширювати електоральну базу через пониження вікових бар'єрів для голосування, економічні паспорти для пенсіонерів та елементи е-голосування, підготовку звернення до КСУ для зміни порядковості виборів президента та ВРУ. Вигоду Зе приносять і низка підозр нардепам СН та ЄС, які підписала нещодавно Венедіктова, зміни партійного керівництва у фракції Голос у ВРУ, а також очікуваний початок «роботи» АМКУ щодо справ Ахметова та Порошенка.

Звичайно ж, опоненти президента не сплять. За останні дні ми бачили суттєві інформаційні удари по спробах «озеленення» владою каналів Рада та Дом, з СН до Разумкова пішла ще одна депутатка, антизелена коаліція вирішила непереконливо «торпедувати» Зе Богданом. У порівнянні з владою слабенько.

 

Про оцінку досягнень влади у 2021 році

А ось і реальна оцінка народом досягнень політики влади за 2021 рік.Окрім ремонтів доріг у рамках Великого будівництва, додатку Дія, старту масової вакцинації та дії норм мовного закону люди усіх покращень і перемог з послання президента Зеленського не помітили. Усі основні перемоги – це спортивні подвиги окремих спортсменів часто всупереч державній політиці. Найбільш розпарені владою закон про олігархів, санкції проти Медведчука, земельний закон у другому ешелоні за оцінками. Більшість українців вважають, що нічого не змінилося в питаннях війни, свободи слова та демократії, корупції, а, поруч з тим, більшість помітила погіршення ситуації з міжнародним іміджем України, якістю медослуг, освітою, можливістю знайти роботу, тарифами та цінами.

 

Про ультиматуми РФ

МЗС РФ оформлює збочені фантазії Путіна у офіційний папірець-ультиматум до Заходу, про який у РФ хочуть говорити виключно з США, «за спинами в усіх».РФ підкріплює це воєнний погрозами НАТО. Що мав би зробити сильний колективний Захід? Заявити, що РФ може запхати папірець собі в одне місце. Передати Україні усе необхідне їй оборонне озброєння, розмістити на території України свої обмежені контингенти та випустити колективну заяву про «гарантії безпеки НАТО поширюються на Україну». В якості «вишеньки на торті» заблокувати Північний потік-2 і колективно погодити руйнівний пакет санкцій проти Путіна та РФ у випадку «кремлівського невдоволення».

Реальність дещо інша. На Заході заявили, що теоретично говоритимуть про ці пропозиції лише колективно, за участі усіх, хоча реально навряд це можливо з огляду на риторику РФ. Ідею повністю не відкинули, щоб Путін не пішов на недостатньо захищену Україну, або щоб він не вживав радикальних заходів з дестабілізації нашої внутрішньої політики як переговорами щодо Донбасу чи енергошантажем. Але він все одно буде пробувати. Паралельно з цим продовжується «торгівля» за Північний потік-2 та інші сфери взаємозалежності, що показуватиме йому, що Захід можна таким чином тиснути і розділяти.

 

Про очікування від 2022 року

Очікування від 2022 року дещо песимістичніші, аніж від 2021 року.Так видається, що для України рік буде складнішим і небезпечнішим, а також, що дуже неприємно, традиційно цілком непередбачуваним.

По-перше, на нас і далі впливатимуть глобальні політичні, медичні та економічні процеси. Риторика і ульматимуми РФ стають все більш войовничими, а переговори США-НАТО-Росія, а також нові Нормандські раунди створюють для України додаткові безпекові ризики. Серед цих ризиків на фоні дискусій всередині США та між США та ЄС і після Олімпіади у Пекіні що нові акти російської агресії, що нові спроби примусу України до виконання Мінську-2. Не слід забувати про ризики загострення американо-китайських відносин щодо Тайваню, ескалації на Балканах, множення досвіду казахських подій. Щодо пандемії Covid-19, то з однієї сторони надходить інформація про нові вакцини та таблетки для лікування хвороби, потенційне зменшення смертності від нових штамів, з іншої виникають нові штами, що зменшують ефективність дійсних вакцин, суттєво збільшують динаміку заражень та стимулюють нові карантинні обмеження, примусову вакцинацію. Зростають глобальні економічні та енергетичні дисбаланси під впливом міжнародної політики та пандемії.

По-друге, щодо внутрішньої української політики, то порядок денний 2022 базується на відкладених проблемах 2021 року. З наближенням президентських та парламентських виборів що влада, що опозиція будуть активізуватись, виникатимуть нові політичні проекти та нові політичні вигадки та сценарії. На РНБО почне своє публічне життя серіал з дією закону про олігархів, що доповниться еволюцією конфлікту Зеленського з Ахметовим, розгортанням карних справ проти Порошенка, можливими ризиками поглиблення співпраці з Коломойським. В цих умовах президенту доведеться пройти випробування захисту монобільшості від перекупки, рейтингу від інформаційних атак та потенційних акцій протесту, підштовхування широкою опозицією до дострокових виборів, прийняття децентралізаційних конституційних змін та ін. Для цього влада і далі працюватиме над створенням пулу власних медіа, зміною виборчих правил задля повернення токсичної мажоритарки, посиленням контролю за судами, силовими та антикорупційними органами, адже на порядку денному і далі конкурс у САП, законопроект про СБУ. Найбільші проблеми для президента даруватиме економічна сфера, де окрім енергетичних ризиків з тарифами, економічних ризиків з цінами будуть негативні ефекти від репресивної податкової політики у вигляді розширення прав податкової, касових апаратів для ФОПів, податків для фермерів і т.д., очікування запровадження непрямих методів контролю доходів, а також потенційної зміни пенсійної системи.