Підсумки місцевих виборів мерів у обласних центрах 2020.

По-перше, на основі попередніх даних на цих виборах представники місцевих/позапарламентських партій стали мерами у 17 містах (29 листопада у Чернівцях за мера позмагаються представники лише таких партій). Представники парламентських партій, швидше за все, стали мерами лише у 5 містах, зокрема, у Луцьку, Полтаві, Черкасах (За майбутнє), Сумах (Батьківщина), ЄС (Рівне) (дані паралельного підрахунку, хоча там екзит-поли говорять про інше). Вчора, як свідчать попередні дані, представник Пропозиції обіграв кандидата від Громадської сили у Дніпрі, представник від Самопомочі кандидата від ЄС у Львові, самовисуванець представника від Слуги народу в Ужгороді, представник За майбутнє переміг Слугу народу у Полтаві, у Рівному суперечливі дані.

По-друге, попередньо лідирує у мерському «заліку» з 4 мерами Пропозиція (Житомир, Кропивницький, Дніпро, Миколаїв), з 3 мерами Свобода (Івано-Франківськ, Тернопіль та Хмельницький) та За майбутнє (Луцьк, Черкаси та Полтава). Усі інші поки по 1: у Вінниці переміг представник партії Гройсмана, у Запоріжжі лідер іменної партії Буряк, у Харкові лідер іменної партії Кернес, у Чернігові лідер Рідного дому, в Києві лідер УДАРу, у Львові лідер Самопомочі, у Рівному представник ЄС (хоча екзит-поли давали перемогу конкуренту з місцевої партії), у Одесі лідер Довіряй ділам, представник Батьківщини в Сумах, лідер іменної партії Колихаєв у Херсоні, самовисуванець в Ужгороді.


Політики маніпулюють суспільною думкою на тему карантинних заходів. Влада постійно змінює межу, за якою на їх думку має бути введений повний локдаун (то 10-15, потім 20, тепер 30 тисяч нових хворих на добу), а також не збільшує обсяги тестування, щоб зменшувати цифри захворюваності, бо тижневі обсяги тестування знижуються протягом двох тижнів і становлять обсяг, що у 5 разів менше, аніж необхідно, 40 замість 200 тисяч (зате міністр інфраструктури Криклій, як кажуть, поїхав до Казахстану з підробно-негативним тестом). Опозиційні політики поставили в центр своєї критики карантин вихідного дня, щоб відвернути увагу від необхідності запровадження локдауну. Добре, що вибори завершуються і мери швидко повертаються до реальності, тобто замість передвиборчого саботажу повертаються до необхідності обмежень.

У підсумку, акценти зміщені, а небезпека применшена. В KSE вже прогнозують 33 тисячі смертей від Covid в Україні до кінця року. Вже 36% українців раціонально оцінюють ситуацію і підтримують локдаун. Зеленського та Ко не стимулює, що 60% українців негативно оцінюють дії влади щодо пандемії. Якою є логіка влада? Може бути лише одне, маю надію, логічне і раціональне пояснення. Влада може відтягувати запровадження повного локдауну на 3 тижні так, щоб він припав на найближчу до 30 тисяч на день цифру (хоча як досягти 30 тисяч заражень при 40 тисячах тестів залишається загадкою) та щоб локдаун захопив у часі основні, у тому числі, новорічні свята. Тим часом, ВООЗ чітко позначило, що за умов дотримання маскового режиму 95% населення локдаун би не знадобився. Але на то ніхто не зважає і забезпеченням елементарного не займається. Новий закон про штрафи за неносіння масок не працює.


Загальні і остаточні підсумки місцевих виборів 2020.

По-перше, місцеві, або позапарламентські партії взяли 77% посад мерів обласних центрів. Найбільше таких мерів, а саме 4, в Пропозиції. Тут вплинув коронавірус, що створив для мерів можливості для піару на виділенні коштів та протидії різним карантинам, а також потреба у стабільності, збереженні статус-кво на фоні розчарування у нових обличчях та Зеленському, на фоні загальноукраїнського бардаку та хаосу. Серед сільських, селищних та міських голів найбільше самовисуванців та «слуг народу». При цьому, Слуга народу та ОПЗЖ не мають жодного мера у містах-обласних центрах. Загалом, позиції парламентських партій виявились слабшими, аніж очікувалось. Парламентські партії не змогли відчутно перемогти навіть у базових регіонах, тобто сфер впливу не вийшло, а ситуація у міських та обласних радах буде дуже строкатою. Програш мерських виборів партією Порошенка у Львові, до прикладу, послаблює політичні плани щодо «наступу на Зеленського зі Львова». Те саме в ОПЗЖ. На фоні триваючої реформи децентралізації це означає посилення місцевих еліт, партій, посилення їх можливостей до опозиціонування та тиску на центр, а також потенційних загальноукраїнських перспектив цих місцевих лідерів. Тобто мова йде про конкуренцію не лише з президентською владою, але й опозицією у ВРУ.

По-друге, найбільше депутатів у міських радах обласних центрів матиме ЄС, у обласних радах найбільше представників Слуги народу, якщо плюсувати міські ради обласних центрів та обласні ради, то найбільше депутатів в ЄС. При цьому, майже 48% у цих радах матимуть депутати місцевих партій. Якщо брати усі міські, обласні, сільські та селищні ради, то найбільше депутатів самовисуванців та «слуг». Формально Слуги народу можуть говорити про перемогу за деякими критеріями, але головне тут те, що вони програли собі минулорічним. Партизація місцевих виборів зіграла проти Слуги народу, бо вона розпорошила «зелені списки» і дала опозиції взяти більшу кількість мандатів. Тепер регіони знову політично мозаїчні і поділені, що означає що політична карта України знову стає строкатою, а роль Слуги народу як інтегрального проекту завершена.

По-третє, інтегровані партійні підсумки виборів свідчать про те, що порівняно з парламентською кампанією суттєво послабили свої позиції Слуга народу (-29%, з 43,16 до 14,5%), Голос (-4,12%, з 5,82 до 1,7%), дещо послабили свої позиції ОПЗЖ (-0,55%). Дещо покращила свої позиції Батьківщина (+0,32%) і суттєво покращила ЄС (+5,6%, з 8,1 до 13,7%). Відчутний результат отримала і новостворена За майбутнє (8,6%). Інші партії не подолали 5% бар'єр. При цьому, сумарний рейтинг місцевих партій на цих виборах склав більше 22%.

По-четверте, виборча система себе не виправдала. Партизація та завищена виборча квота не дала можливості обратись кращим кандидатами з гіршими місцями у партійних списках. У підсумку, на їх «спинах» обрались «партійні бондзи». Країною керує «стокгольмський синдром». Виборці часто обирають тих, хто роками їх обкрадав, зраджував і обманював, а також тих, хто їх підкупляв. При цьому, потрібно вдосконалити норми щодо гендерної квоти, бо партії їх обходили. Нова виборча система також буде «одноразовою» і буде змінена.

По-п'яте, кількість вкладених партійних ресурсів у вибори на фоні низької явки свідчить про те, що політики зрозуміли підвищення значення місцевої влади в умовах децентралізації, а виборці поки цього значення ще не усвідомили. Звичайно, що факторами є коронавірус і деякі негативні політичні ефекти, але загалом причиною апатії та зневіри була і непоінформованість виборців.


Все більше складається враження що Зеленський з Єрмаком як і інші складові Зе-влади перебували не на самоізоляції у палатах у Феофанії, а перебували і перебувають на самоізоляції від країни, влади і реальності. Президент радіє, що карантин вихідного дня ніби-то стримує епідемію, хоча для цього використовує знижену статистику з менш активних в сенсі тестування вихідних днів, коли в реалі ситуація з Covid швидко погіршується.На фоні провалу з траншем МВФ і загострення економічних проблем нічого не говориться про план економічного порятунку населення та бізнесу.Лише після гучних і жорстких зіткнень під парламентом Зе офіційно звертає свою увагу на проблему тиску на бізнесу через касові апарати і замість традиційного «візьму на контроль» заявляє про не менш традиційне «треба розібратись», хоча з податковими репресіями усе очевидно. Вже мовчу про кризу влади, відсутність належної координації між різними гілками влади, забуту кризу рішень Конституційного суду, безкінечні скандали з «Великими крадівництвами» та заявами Уманського, Венедіктовою та преміальним скандалом і усім іншим. Тиша. Таке враження, що хтось дивиться і вичікує по формулі «глянемо що з того всього буде».