СвÑÑÐ"ина вÑд ÐÑÑÑ ÐÑезиденÑа УкÑаÑни.

Фото: Сайт президента України


Обмін по формулі «35 на 35» привітали ЄС, Рада Європи, ОБСЄ, Німеччина (Меркель), G7, НАТО, США (Трампта Держдеп), Британія та ін.

Варто нагадати людям, що розповідали, по-перше, що обмін Цемаха зіпсує відносини України з світом та зруйнує міжнародну проукраїнську коаліцію, по-друге, що обмін зруйнує режим міжнародних санкцій. Багато хто у ЗМІ та експертних колах вчергове не пройшов тест через «політичну зашореність».

P.S. Це лише початок. У полоні російських окупантів ще 337 українців.


Спочатку Зеленський виключив Медведчука з будь-яких переговорних процесів і позбавив його «ексклюзивних» прав по Донбасу. Потім Кабмін ввів спеціальні мита на енергетичні бізнес-інтереси кума Путіна. Далі Зеленський прямо заявив про наявність «папочки з справою» на Медведчука через фінансування з держави-агресора. Нацрада подала позов про анулювання ліцензії телеканалу Медведчука NewsOne. А його самого на вимогу Зе неочікувано виключили з процесів обміну полоненими, що видавалось майже неможливим.

Це поки що разюче відрізняється від політики Порошенка, за якого Медведчук політично, економічно та інформаційно лише зміцнювався і зростав. Наслідок тому і постійні заяви Медведчука про опозиційність до Зеленського. І слова-застерігання від Путіна до Зеленського, що кума чіпати не можна.


Прокоментував для ПравдаТУТ Львів законодавчі ініціативи Зеленського щодо силових та антикорупційних органів. Як експерт у антикорупційній сфері не поділяю думку, що відбувається якась узурпація повноважень.

По-перше, бо попередній президент так само мав можливість призначати голів НАБУ і ДБР, а відсутність цих норм законів у Конституції загрожувала легітимності цих органів. Добре, що виправляють. Тим більше, у інших законопроектах Зеленського передбачається посилення незалежності цих органів, зокрема, через автономне прослуховування та найм таємних агентів, а також можливість обшукуватита «читати» нардепа без дозволу парламенту.

По-друге, щодо законопроекту про Нацгвардію – то це чисто політичне рішення, що спрямоване на зменшення впливу Авакова. Ліквідація «економічного департаменту» Поліції так само є зменшенням впливу, що, напевно, є наслідком складного компромісу по перепризначення Авакова в уряд.


Україну та Зеленського все одно використають у президентських виборах 2020 у США. Навіть якщо Зеленський тихо і без жодних дій буде спостерігати за конкуренцією Трампа і Байдена. Ми все одно отримаємо свої наслідки. А це, як заявив Трамп, обмеження фінансування «нелояльним країнам». Окрім того, це і питання військової допомоги, міжнародних санкцій, переговорного тиску на РФ.

По-перше, розслідування справи сина Байдена в Україні. Якщо її будуть розслідувати повільно чи не будуть розслідувати, то Трамп заявить що Зеленський підтримав Байдена. Якщо її розслідуватимуть швидко, то Байден заявить, що Зеленський підтримав Трампа. Без шансів «пропетляти».

По-друге, зустрічі команди Зеленського з посадовцями з США та особисті зустрічі з Трампом. Будь-яку таку розмову з будь-якими її наслідками будуть трактувати політично. До України вже приїжджали сенатори-демократи, що намагались домовитись на користь Байдена. Приїжджав і адвокат Трампа, Джуліані, що намагався домовитись на користь Трампа. Не дивно, що в Конгресі США вже ініціювали розслідування потенційного тиску Трампа, Джуліані та інших на українську владу часів Зеленського. Нас «женять» без наших слів.

P.S. Трамп залишається одним з небагатьох міжнародних лідерів, що повноцінно не підтримують проект «українського прориву». Він має великий потенціал впливу у переговорах щодо Донбасу і саме тому він заявив про готовність до цих переговорів долучитись. Він знає свої можливості і потреби України. Знає, що цього разу в президентів двох країн є реальні взаємні і неоднозначні інтереси.


Вже казав, що питання збройного захисту, або легалізації придбання та застосування зброї є одним з пріоритетних. На жаль, Зеленський поки не готовий це питання вирішувати. Власні політичні страхи та побоювання тут виявились для нього поки важливішими за інтереси громадян України.

На сьогодні для бандитів та інших нема жодної проблеми придбати нелегальну зброю, якою країна наповнилась за роки війни на Донбасі. Окрім того, будь-яка людина може легко сісти за грати, якщо вб'є того, хто на неї напав чи заліз до її будинку. У цьому випадку при нападі на людину чи її майно беззахисними стають саме прості громадяни. Наявність ж права на зброю і повноцінний збройний захист не тільки зменшує загальний рівень злочинності через острах бандитів, але й створює рівність між жертвою і нападником. Коли хтось лізе до мене в будинок, то він вже створює достатню небезпеку і підставу для відкриття по ньому вогню.


«Весільні» та «ДН-святкування» часів Порошенка та навіть свіжі викриття Богдана у Сен-Тропе досі багато кого не навчили. Рівень української розслідувальної журналістики та її поінформованість за останні роки суттєво виріс. А тому якщо публічні люди думають, що їх ніхто не зафільмує на таких заходах, то вони дуже помиляються. Особливо якщо мова про свята таких зашкварених як Суркіс чи «смотрящій» за Мінюстом.Чи вони думають, що тут нічого такого і то ніяк на рейтинги не впливає? Впливає, впливає.


Верховна Рада 10 вересня ухвалили 13 законопроектів. З них лише 1 документ був прийнятий в цілому, усі інші проголосувані у першому читанні.

Підтримую ухвалення вцілому законопроекту 1012 про процедуру імпічменту президента України. Прописаний в документі механізм є достатнім і адекватним, а спроби низки партій віддтягнути прийняття документу є безпідставними, адже зрозуміло, що внесені цими партіями поправки не будуть проголосувані у Раді. Поруч з тим, підтримую вимогу про зняття недоторканності з президента та суддів, що має бути частиною двох окремих законопроектів.

Також підтримую ухвалення у першому читанні законопроектів: 1009 (що скасовують так звані «правки Лозового»), 1025 (що розвантажує роботу Антикорупційного суду і акцентує його роботу виключно на ТОП-корупції), 1080 (про декриміналізацію токсичної статті ККУ «Фіктивне підприємництво» через якусь здійснювався тиск на бізнес), 1076 (що передбачає «закупівельну революцію», а саме структурну і якісну реформу державних закупівель), 1032 (що запускає тотальне оновлення та реформу прокуратури), 1066 (що створює можливість до тотального оновлення кадрів державної служби та міністерств).

Виникають серйозні питання наступні законопроекти, що потребують доопрацювання до другого читання: 1053-1 та 1073 (що передбачають детінізацію через запровадження електронних чеків та «е-касові апарати», але з створенням можливості тиску на бізнес податковими та іншими органами через споживачів-викривачів), 1043 (що передбачає обмеження прав народних депутатів в частині внесення поправок до законів, зупинки чинності чи скасування законів).


Деолігархізація мала бути однією з головних реформ. Але про неї говорить, поки що, лише Коломойський. Тобто тролить, а не говорить. А багато з економічних законопроектів розраховані на інтереси великого бізнесу.

Загалом ж враження, що з деякими олігархами вже домовились. І серед претендентів на «часткове роздягання» будуть Фірташ, Медведчук та Ахметов. І поки, таке враження, не буде Порошенка та Пінчука. А Коломойський ще й використає тиск на деяких олігархів для підсилення власних переговорних позицій у окремих політичних та бізнесових питаннях. Показовими у цьому сенсі будуть деякі законопроекти, а також наповнення державного бюджету.


Дуже сподобався Сенцов на прес-конференції. Спокійний, чіткий, дипломатичний, принциповий. Не піддався на примітивні провокації деяких журналістів. Не дав використати себе для політичних маніпуляцій.Людина.Особливо корисно подивитись усім тим, хто використовував давні слова Сенцова для дискредитації і підриву обміну. Додумуючи замість Олега.

І ще для деяких критиків обміну від Карпюка: «Виводять на коридор – наручники, руки за спину, одягають на голову целофановий кульок, скотчем перемотують. Клема до пальця правої ноги, клема до пальця правої руки або до інших частин тіла – і починає йти електричний струм через тіло. З різними періодами: ривками.

Клітка метр на метр металева. І протягом ночі, протягом доби не дають спати. Тільки починаю закривати очі – мєнти через 2 години міняються. Не дають спати. Клиха прив'язували – за спину (руки) браслетами до шконки – ліжка: ставили на коліна й цілу ніч не давали спати і рухатися».


Порошенко систематично ігнорує допити ДБР. Але ДБР чомусь не вживає жодних кроків, щоб забезпечити його явку. Бояться протестів?

Гонтарева фальшиво і дуже показово імітує наявність політичних переслідувань в Україні. Щоб отримати політичний притулок в Британії і уникнути екстрадиції на батьківщину. А що для її «доставки» зробили компетентні органи?


Верховна Рада 11 вересня розглянула 13 законопроектів, 1 заяву та низку перейменувань населених пунктів. З важливих рішень підтримую 8 актів. Ще 4 викликають технічні, або серйозні питання.

По-перше,стратегічний законопроект 1031 про криміналізацію незаконного збагачення та можливість цивільної конфіскації корупційних статків. При цьому, цивільна конфіскація можлива і щодо статків, що «нажили» за останні 4 роки.Хто боїться цього антикорупційного інструменту і за нього не голосував? Половина партії Медведчука, уся партія Порошенка і уся група Коломойського.

По-друге, не менш стратегічний законопроект 1029 про запобігання корупції. Він передбачає якісну реформу НАЗК, його аудит і політичну незалежність, автоматичну перевірку е-декларацій та вдосконалення декларування в частині офшорів та фіктивних розлучень, розширення декларування на Офіс президента та помічників суддів, скасування е-декларування активістів. Хто не підтримав? Партії Медведчука, Порошенка та Тимошенко у повному складі.

По-третє, ще одне принципове голосування – за заяву 2119 про невизнання легітимності так званих «виборів» в окупованому Криму. Хто захистив інтереси РФ та Путіна? Партія Медведчука у повному складі. Колаборанти.

Також позитивно можна сприймати інші законопроекти: 1047 (про штрафи для перевантажених фур, що нищать наші дороги), 1037 (про ліквідацію незаконної парламентської комісії з приватизації), 1065 (про захист іноземних та українських товарів, що використовують чужі унікальні назви та бренди як шампанське чи відомі сири), 1081 (про переведення в електронний формат адміністративних послуг у сфері будівництва), 1085-1 (про розширення прав клієнтів банків щодо отримання фінансової інформації. Але цей закон потребує також прийняття документу про так званий «Спліт», розподіл повноважень між регуляторами).

Виникають питання до наступних документів: 1059 (що з однієї сторони скасовує корупційну пайову участь у будівництві, а запроваджує багато невідомих регулювань у різних сферах), 1052 (що створює ризики ігнорування екологічних та безпекових вимог при будівництві), 1057 та 1072 (що спрощує адміністрування податкової звітності, але поки ускладнює бухгалтерське обслуговування для бізнесу щодо цієї звітності).


Нинішній склад ЦВК має бути розпущений. Однозначно і без варіантів. Більшість у цій Комісії належить Порошенку, а сама Комісія неодноразово підігрувала політичним інтересам конкретних політичних сил. Згадаємо і скандальні реєстрації, і відмови, і заангажованість у виборчому процесі. Але одна залежність не має бути замінена на іншу, а, отже, потрібне паритетне формування нового складу ЦВК. Бажано не через «політичні квоти».


Рух ЧЕСНО зафіксував вже три ганебних випадки «кнопкодавства» у новій Верховній Раді. Один від позафракційного депутата, два від «слуг народу». Позафракційний Олександр Ковальов навіть погрожував за це нашому колезі, журналісту Olexandr Salizhenko.

Керівництво парламенту та «Слуга народу» вже відреагували на скандал. Заставили депутатів публічно вибачитись і віддати свою місячну зарплату у благодійні фонди. Але цього мало. Позафракційним хамам поки залишається лише чекати нового законодавства про покарання за «кнопкодавство», що передбачає позбавлення мандату. «Слуга народу» ж може зробити більше і виключити з фракції як тих, що «кнопкодавили», так і тих, за кого «кнопкодавили». Такою має бути політична відповідальність. У тому числі, за невиконання обіцянок.


Посли ЄС та Канади висловили зауваження до законопроектів Зеленського про реформи судів та прокуратури.

Не поділяю зауваження послів до скорочення складу Верховного суду та люстрації ВККС. Конкурс до Верховного суду має бути переглянутий, адже велика кількість недоброчесних кандидатів попри протести громадськості потрапила до складу цього органу. Це зовсім не той позитивний досвід, що був з Антикорупційним судом. Що стосується ВККС – то це цілком скомпрометована своєю діяльністю структура. А тому люстрованими мають бути не тільки вони, але й усі члени Вищої ради правосуддя.

Поділяю ж пропозиції наших партнерів щодо посилення прозорості та підзвітності генерального прокурора. У нинішніх умовах це цілком виправдано.


Для деяких «розумників» та «опозиціонерів» у парламенті і поза ним. Рівень підтримки конституційних законопроектів Зеленського складає 62-95%. Зняття депутатської недоторканності, скорочення кількості нардепів до 300 та позбавлення мандатів через «кнопкодавство» і «прогули» підтримують +90%.Загалом курс Зеленського підтримує 71% українців, проти – лише 11%.

Вже не раз писав, що Зеленський блискуче працює з суспільною думкою. Через «фокус-групи» перевіряються найважливіші державні рішення та пріоритети. Тому складається реальне враження, що Зеленський «чує людей». Бо слідування суспільним настроям та соціології є одним з політичних методів. І усі хто цього не розуміють і працюють як деструктивна опозиція у підсумку можуть залишитись в опозиції до волі більшості українців, а, отже, на звалищі політичної історії. Тому вже не раз казав, що деяким партіям та силам треба бути конструктивнішими. Навіть якщо вони вважають себе опозицією. Нема сенсу виступати проти правильних кроків і заяв. Критикувати треба «по ділу».


Верховна Рада 12 вересня розглянула 16 законопроектів. У сесійній залі було багато цікавого. Декілька прогресивних документів отримували рекордну і єдину підтримку залу. Вперше не пройшов один законопроект від «слуг народу». Загалом, 11 законопроектів заслуговують на підтримку, щодо 5 є питання.

Позитивно можна сприймати законопроекти: 1011 (що передбачає необхідність формування плану оборону проти збройної агресії), 1008 (про радикальну судову реформу за участі міжнародних експертів, але, поки що, без необхідної реформи ВРП), 1035-2 (що передбачає позбавлення фінансування депутатів за «прогули» 1/3 засідань), 1030 (що ще на 3 місяці відтерміновує штрафний режим для «євроблях». Документ не підтримали партії Медведчука, Порошенка і Вакарчука), 1063 та 1041 (що збільшують фонди з ремонту доріг), 1048 та 1082 (що запроваджують «митний безвіз» та деякі спрощення на українській митниці, але, знову ж таки, для великого, а не малого і середнього бізнесу), 1056-1 (що ускладнює рейдерські дії через введення додаткових нотаріальних та реєстраційних процедур щодо відчуження корпоративних прав), 1069-2 (що частково дерегулює фінансовий сектор, спрямований на покращення якості фінансових послуг, але для повноцінного втілення потребує перезавантаження НБУ), 1074 (що передбачає державну підтримку кінематографії в Україні).

Неоднозначними є законопроекти: 1058 (що запроваджує стимули для зйомок іноземного кіно в Україні, але обмежує субсидії для українського кіно), 1026 (що ніби-то розвантажує Велику палату Верховного суду, але створює проблеми для права громадян на оскарження судових рішень), 1039-2 (що ніби-то унеможливлює законодавчий спам та внесення невластивих і корупційних правок до законопроектів, але з іншої сторони створює можливості для такого спаму), 1044-1 (що ніби-то запроваджує е-документообіг в Раді, але в той же час не передбачає деякі технічні аспекти та не виключає паперовий варіант повністю). Також парламент не підтримав законопроект 1075 і я так само виступаю «проти» нього. Мова про недопрацьований законопроект про скасування актів СРСР та УРСР, зокрема, і трудового, адміністративного та судноплавного кодексів, але без альтернативи їм на заміну. Це створювало б «вакуум» регулювання цілих галузей.


Верховна Рада 13 вересня розглянула 11 законопроектів. Незважаючи на окремі технічні зауваження до половини з них, усі заслуговують на підтримку.

Мова про цілком заслужене і справедливе звільнення усіх членів ЦВК (постанова 2127). ЦВК дискредитоване і скомпрометоване ще під час призначення. Що складається у більшості з людей Порошенка. І цих людей «чомусь» у повному складі вирішила захистити не лише фракція Порошенка, але й Вакарчука.

Мова про довгоочікуваний законопроект 1010 щодо захисту та матеріального стимулювання викривачів корупції за схемою «здай корупціонера – отримай 10%». Одна з провідних світових практик. Проти якої проголосували у повному складі партії Медведчука і Порошенка та група Коломойського. Ще один тут важливий законопроект 1036-1, що зменшує корупційні ризики при використанні депутатських запитів через скорочення їх кількості та повне опублікування.

Важливі економічні ініціативи, зокрема, 1054-1 (що усуває застарілі приватизаційні дані та відкриває шлях до нової приватизації), 1046 (що відкриває шлях до успішних інвестиційних концесійних проектів, але потребує створення можливостей для закордонних концесій та запобіжників проти учасників з РФ чи офшорів), 1055-1 (що запроваджує прозорість процесів оренди державного та комунального майна через електронні аукціони), 1049 та 1051 (що закладають основу для впровадження єдиного рахунку з сплати податків для бізнесу), 1071 (що відкриває для приватних компаній космічну галузь в Україні і створює інвестиційні можливості в стилі Ілона Маска як це є у США).