Honcharuk_Government_2019.jpg

Сьогодні ми маємо наймолодший та один з найбільш професійних урядів в історії.У цій «бочці меду» є і «ложка дьогтю». Повністю дискредитований Аваков та низка чиновників, які виросли у владі часів Порошенка.Хоча новий голова уряду казав, що усі «такі» люди будуть звільнені. Хоч і відсутні питання до їх професійності та залишаються питання до їх доброчесності. Побачимо як пройдуть тест. А поки аналізуємо суть стилю та економічної стратегії уряду.

По-перше, уряд буде залежним. Залежним від Зеленського та трохи зовнішніх кредиторів. В сучасних умовах це швидще плюс, аніж мінус. Це означає жорсткі вимоги щодо швидкості прийняття рішень та демонстрації результатів. Зеленському потрібні швидкі та успішні реформи не лише для збереження внутрішньої легітимності, але й для демонстрації сили перед «великим Заходом». Тому наявність чітких дедлайнів і відповідальність буде додатковим стимулом.

По-друге, мінімізація ризиків. Рух до зменшення впливу Авакова є надважливим. Саме тому пропонуюється позбавити його контролю над Нацгвардією, а уряд першим рішенням ліквідував «економічний департамент» Національної поліції. Але цього поки мало. Гончарук критикує реформу поліції, а її автора чомусь ні.

По-третє, непослідовність щодо відкритості. У своєму першому великому інтерв'ю Гончарук дозволив робити запис журналістам, хоча зазвичай це відбувається off the record. Перед виборами «зелені» обіцяли відкритість. А потім уряд приймає рішення про закриття публічних трансляцій засідань уряду. Навіщо? У всіх урядах рішення і так завжди приймались ззовні, не на засіданні уряду. Хочуть уникнути шоу в уряді? Їм і з трансляцією в цьому ніхто не заважав. А шоу одна з головних і успішних політичних фішок Зеленського. Перемудрили.

По-четверте, інвентаризація та аудит. Новий уряд хоче отримати дані про реальну ситуацію в країні, а не про «казки», що намалювали чиновники. Мати вихідні дані про наявні ресурси, ефективність підприємств та кількість населення через перепис – ключове для планування. Буде і аудит «попередніх реформ». Люди часто в оцінках реформ ґрунтуються на ставленні до конкретних особистостей-облич, або «мильних інформаційних бульбашок» про реформи. Тому аудит реформ освіти і медицини – це нормально. Як і усіх інших «успішних реформ».

По-п'яте, зростання через структурні зміни. Новий уряд планує зростання економіки на 40% за 5 років. Таке економічне зростання має призвести до появи близько мільйона нових робочих місць, позитивної демографічної динаміки в сенсі еміграції та народжуваності. Уряд хоче відремонтувати за 5 років 24 тисячі кілометрів доріг, збудувати 15 аеропортів, 5 портів, запустити внутрішні водні шляхи, повне Інтернет-покриття. Припинити руйнування автомобільних доріг через перевантаженими транспортними засобами шляхом введення штрафу за «зайву вагу». Та тут головне не лише антикорупційна та податкова реформи, але й дерегуляція-цифровізація і антирейдерський пакет (захист права власності). Зниження вартості підключення до електричних та газових мереж. Повна валютна та трудова лібералізація. Запровадити ринок землі. Зниження ставок за кредитами. Поки що багато гарних планів. Але ми часто «падаємо» у реалізації рішень.

По-шосте, зростання через детінізацію. Уряд до кінця року планує побороти контрабанду. Легалізувати гральний бізнес та видобуток бурштину. Повноцінне застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування. Звуження можливостей для використання ФОПів великим бізнесом. А ще мова про зменшення ставок податків на доходи фізичних осіб, амністію капіталів, декриміналізацію статті 205 КК України про фіктивне підприємництво. Це, у тому числі, перезапустить економіку і зробить її конкурентнішою.

По-сьоме, реформа державних підприємств та секторів. Очікуються великий розподіл та приватизація, концесії морських портів та зміни підходу до управління ДП. Однією з перших на черзі «Укрзалізниця», що давно потребує радикального порятунку від «смерті». Буде розподіл (анбандлінг) «Нафтогазу». У цих всіх рішеннях треба гарно прорахувати зовнішні ризики. Щоб не «розбазарити» усе стратегічне. Видобуток власного газу як пріоритетний. Як і імпорту газу з Польщі та США. Зменшення тарифів. Спроектування національних проектів. Екологічний моніторинг. Запровадження екологічних податків на викиди, що шкодять довкіллю. Перевірка усіх виробників тютюнових виробів.

Це перелік пропонованих рішень майже без ставлення до них. Дещо дуже очікується, дещо викликає занепокоєння. «Диявол» як завжди у деталях.