СвÑÑÐ"ина вÑд ÐÑеÑ-кÐ"Ñб ÐÑвÑв.

фото: Прес-клуб Львів


Три місяці назад тут, у Прес-клубі я заявив: «Причинами для запровадження воєнного стану можуть бути різні ситуації. Нас може очікувати новий виток агресії через море». Так і сталось. РФ розпочала нову хвилю агресії з грубим порушенням норм міжнародного права. Так завершилось майже однорічне ігнорування загрози, про яку владі усі кричали.

Але це лише новий виток агресії, а тому заяви про те, що відбулось щось якісно нове чи інше, що вперше є пряма агресія є нефаховими. Не відбулось нічого юридично чи воєнно нового, бо повномасштабна агресія триває вже 4 роки. Окупація Криму відбулась за допомогою збройних сил РФ, що підтвердив Путін. На Донбасі проти нас воюють окупаційні адміністрації РФ, що згідно міжнародного права є органами влади РФ і частиною її збройних сил. Чинна влада повинна була згідно законодавства ввести воєнний стан ще під час окупації Криму. Але вона цього не зробила ані тоді, ані під час окупації Донбасу, ані під час жодного з смертоносних котлів, ані після збиття МН17.

Як і протягом останніх 4 років я підтримую введення воєнного стану в Україні як необхідність в умовах російської агресії. У свою чергу, Порошенко та Ко усі ці роки не підтримували введення воєнного стану. Спроба його введення на 60 днів в умовах тотальної недовіри до влади створили підозри про спробу відкласти, або зірвати президентські вибори, які юридично мали розпочатись саме 31 грудня, тобто в межах визначених першим проектом рішення про введення воєнного стану. І найгірше, що влада і ми усі могли зробити – це дискредитувати інститут воєнного стану в умовах війни.

Три місяці назад тут, у Прес-клубі, я зазначив, що у зриві президентських виборів, або підриві до них довіри можуть бути зацікавлені різні сили. Я не знаю чи дійсно хтось у владі хотів використати наслідки агресивних дій РФ як привід у політичних цілях, але навіть якщо хтось цього хотів, то цей сценарій на даний момент не вдався. Термін дії воєнного стану поки не зачіпає дати початку президентських виборів, а Верховна Рада окремим рішенням підтвердила проведення президентських виборів 31 березня.

Тепер у влади є 30 днів, щоб своїми активними оборонними та міжнародними діями вперше довести щирість власних намірів щодо захисту України. Бо плану протидії агресору та його агресивним діям так ніхто і не побачив.

Чинний режим ніяк не впливає на президентські вибори окрім як привід, для політичного піару і змін змісту кампаній. Страх завжди сприяє зростанню рейтингів чинної влади. Також стан скасовує вибори в ОТГ. Єдине, що може вплинути на вибори в чинній редакції воєнного стану – це якщо влада нарешті розгорне дії проти антидержавних проросійських партій, рухів та ЗМІ в 10 областях, де запроваджено воєнний стан. Це суттєво змінить ситуацію.

Які є подальші ризики? Воєнний стан може бути продовжено за допомогою різних юридичних маніпуляцій. Чого тільки вартує Урядовий кур'єр і шалений досвід фальсифікацій документів владою. Він може бути територіально розширений за рахунок рішення парламенту. Інструментами для посилення режиму воєнного стану і далі залишаються загрози нових актів російської агресії, потужних кібератак, терористичних актів чи силових переворотів.

Які базові загрози воєнного стану для виборів? По-перше, в умовах воєнного стану можна проводити виборчий процес, тобто реєстрацію, агітацію, але не можна проводити голосування у сам день виборів. Тому воєнний стан може скасувати чи відкласти вибори. Також він може створити ситуацію, коли спочатку будуть парламентські, а не президентські вибори. По-друге, передвиборчий процес в рамках воєнного стану створює виборчі переваги для влади. Адже сама влада має можливість обмежувати конституційно-політичні права громадян та інших кандидатів в президенти: обмеження с. 31 про таємницю листування та телефонних розмов, а також с. 32 про невтручання в особисте життя може мати місце через злиття отриманих даних для чорного піару, с. 33 шляхом обмеження свободи пересування кандидатів разом з комендантською годиною, с. 34 обмеженням свободи слова і думки, агітації, у тому числі, у ЗМІ та Інтернеті, с. 38 щодо права обиратись і бути обраним шляхом зняття з реєстрації кандидатів, вибіркового скасування виборів, с. 39 шляхом обмеження свободи мітингів, демонстрацій, протестів та с. 44 страйків. Тому я не підтримую пропозицію різних партій та екс-президентів України щодо законодавчого дозволу на проведення виборів в умовах воєнного стану. Вибори в таких умовах стануть неконкурентними та неможливими для опозиції.

І питання наостанок: Якщо основне завдання воєнного стану, як заявив Петро Порошенко, запобігти повномасштабному вторгненню РФ, то чому він так легко змінює свою думку щодо строку запровадження воєнного стану? 60 днів з самого початку було забагато для страхування від наземної агресії РФ? І чи означає введення воєнного стану на 30 днів, що РФ не зможе вчинити наземної агресії на 31-ий день? Це також створює підозри щодо мотивів його введення.

Відео за посиланням: https://www.facebook.com/pressclublviv/videos/3524...