Текст, переклад якого подається нижче, було опубліковано на сайті "La Opinión de Murcia", 27 березня 2021 року.

SOS Griego y Latín — La Opinión de Murcia (laopiniondemurcia.es)

Авторка, доктор класичної філології Розаріо Гуаріно, є письменницею з Мурсії, науковицею та активісткою, що виступає проти прийнятого нещодавно в Іспанії закону Celaá (за прізвищем чільної міністерки освіти). Цей акт суттєво послаблює позиції класичних мов у освіті. Мене вразив цей невеличкий матеріал, оригінальну назву якого я на свій ризик дещо змінив, враховуючи наш відмінний від південноіспанського спосіб мислення.

Стаття не є переобтяженою розбором причин тих загроз, які сьогодні стоять перед класичною освітою в Європі. Просто коротка фактична інформація, апеляція до здорового глузду, біль за улюблену справу. Це не лише чиїсь локальні розмови про шкільні питання. Не можна не помітити, як із академічної сфери та системи освіти поступово усувається цивілізаційна та світоглядна складова. Варто дивитись на цей процес загалом, а не зводити все до проблеми цькування гуманітаріїв скопусом, змови компрадорських еліт чи навіть такого широкого явища як глобалізація або децентралізація, що виражається в передачі на міцсцевий рівень питань освіти та збереження культурної спадщини.

Сучасний світ, поза сумнівом, все менше потребує вільної особистості, вихованої на тисячолітніх традиціях свободи. Але добре, що скрізь є люди, які не налаштовані на капітуляцію. Запрошую до читання статті.

Олександр Малишев (29.03.2021 р.)



SOS – Врятуйте наші мови!

Якщо існує тема, яка в стосунку до громади є засадничою у найширшому сенсі цього слова (окрім так необхідного нам всім здоров'я), то це освіта. Зважаючи на це, є неприйнятним, щоб законодавство про освіту весь час було предметом змін та реформ, уможливлюючи нестабільність системи та вияви невдоволення серед професури. Утім, саме цей критерій зазвичай ігнорується, водночас домінують ідеології, які якраз і є підставою для такої нестабільності.

Не є винятком схвалений Конгресом декілька місяців тому Закон Celaá: викладання класичних предметів відтепер ґрунтуватиметься не на органічному законі, а на домовленостях з різними автономними урядами. Латина є присутньою в освітній системі, починаючи з Закону Moyano (1857). Наразі ж Закон Celaá обмежується вказівкою на те, що класичну культуру буде віднесено «вимушеної оферти» (замість «примусової», до речі*) у старших класах школи. Крім того, зовсім нечуване: латина і грецька зникають як екзаменаційні дисципліни навіть на гуманістичному бакалавраті.

Платформа "Escuela con Clásicos" (школа з класичними предметами), яка включає Спілку класичних студій (SEEC) та Спілку латинських студій, опікується захистом грецької та латини на національному рівні. На рівні автономій цю саму лінію просувають підрозділи обидвох спілок, а також такі асоціації, як AMUPROLAG (Асоціація викладачів грецької та латини в Мурсії). Численні академічні інституції та органи, серед яких Іспанська королівська академія, Королівська академія медицини, Академія історії наук і технологій, засвідчили нам свою підтримку, попри брак прихильного відгуку зі сторони уряду. Утім, нас справді кинуто напризволяще в умовах, коли в кожному автономному співтоваристві вирішуватиметься, чи слід слухати наші звернення і зважати на них.

В Мурсії, де перший курс дипломованих спеціалістів з класичної філології було випущено ще в 1982 році, конкурси на посади з наших предметів не оголошуються вже понад десять років поспіль. Попри це, викладачі старших класів школи, справжні герої нашої доби, продовжують докладати зусиль та по максимуму, виключно на ентузіазмі, залучатися не лише до викладання, а й до участі у профорієнтаційних заходах. Вони також сприяють іншим ініціативам, що покликані спростити поглиблення їх учнями знань стосовно мов, які є опорою нашої західної культури.

Минулої середи студенти з одинадцяти бакалаврських інститутів регіону взяли участь у ХІV Олімпіаді з класичних мов (40 осіб – у конкурсі з латини і 27 – з греки), організованій завдяки SEEC під патронатом Фундації Сенеки. Через день після того близько сотні людей доєдналися до проведення CICERO, організованого через AMUPROLAG. Зрештою, минулого тижня двоє студентів коледжу Jesús-María Alfonso X виступили на Цицеронівських змаганнях.

Між лютим і березнем SEEC запропонувала дистанційний навчальний курс під назвою «Класичний світ у науках та мистецтвах», в якому різні фахівці серед іншого торкнулися зв'язку міфології та періодичної таблиці елементів (Даніель Торрегроса, хімік), представлення класичного світу в образотворчому мистецтві (художник Мартінес Менгуаль, а також історик Хосе Антоніо Моліна), місце відповідних класичних предметів у відеоіграх (класична філологиня Хосефа Фернандес Самбудіо), витоки Олімпійських ігор та марафону (письменник, що спеціалізується на атлетиці, Мігель Кальво), Олександр Великий в кіно (письменник та журналіст Маріо Агудо), сон з позиції фізіології та відсилання до нього в класичній літературі (невролог Віргінія Ісура), Касандра на сучасній сцені (драматургиня Діана де Пако, режисер Мігель Сегарра та актриса Марина Міранда). З огляду на якості доповідачів та розмаїття тематики, а також виходячи з оцінок багатьох учасників, курс виявився вельми схвальним.

Класичний світ має зберегти свою присутність в системі освіти, адже ми не можемо і не повинні відмовлятися від його мудрості, яка настільки необхідна нам сьогодні. Цьогоріч до 21 квітня ми завершуємо випуск у світ нового видання книги «Я знаю свою спадщину. А ти?», метою якої є наочна демонстрація значення нашого культурного надбання через запрошення до читання особливо репрезентативних текстів, як античних, так і з будь-якої іншої епохи аж до наших часів. Впродовж цього буде здійснюватися вручення нагород переможцям конкурсу «В богів є вайфай», який мурсійська SEEC проводила в соцмережах у період між червнем та груднем 2020 р. – до речі, із активною залученістю громади, що ще раз засвідчує той інтерес, який продовжують викликати в наші дні антична Греція і Рим. На основі наочних фактів демонструється, що вони не загрузли десь в минувщині, але лишаються жити і є необхідними для того, щоб показати те, як передове і традиційне, будучи далекими від взаємовиключності, одвіку крокують, взявшись за руки. Адже як минуле не є замкненим у собі, так і майбутнє не може цуратися своїх коренів

Чаро Гуаріно — Титулярна професорка латинської філології, докторка класичної філології та письменниця.


Примітка: *será de oferta obligada (no obligatoria). Прикметник «оbligada» (зобов'язана), на відміну від "obligatoria" (обов'язкова), прийнято застосовувати до людей, а не до предметів, хоча в побутовій мові цього розмежування дотримуються далеко не всі. Відповідною підколкою в стилі грамарнаци авторка звертає увагу на безграмотність законодавців, що беруться реформувати освіту.