Путівник по світу відкатів від інсайдера.

Юні піарники-початківці часто дивуються: чому їх більш досвідчені колеги за невеликої різниці в офіційних зарплатах приїжджають до офісу на BMW X5, а вони – на самокаті Bolt. Чому одним Х5, а іншим Болт? У чому тут секрет? Відкриваю курс молодого піарника. Як співала група «Наутілус Помпіліус», жодного секрету тут немає. Бачиш, там на горі є рекламний бюджет, збоку великий відкат – повиси-ка на ньому. А коли набридне — їдь до салону BMW. Ганяти на X5, ганяти на X5, ганяти на X5 зі мною!

Ось останній приклад того, як в чистому полі можна знайти великий відкат, на якому можна сидіти, — не перебільшую, — роками. Що таке відкат? Ну, друзі, ви як не в Україні народилися! Відкат – це коли ваша компанія купує послугу в іншої компанії, приватної або державної, за завищеною ціною, а дельту, тобто обсяг коштів, що перевищує ринкову ціну, продавець вам повертає. Відкочує. Частково або повністю. Величина відкатів буває різною, в середньому в наших реаліях 10-30% від суми угоди.

Але сьогодні я вам розповім про казкову країну, де відкати стартують з 50% і доходять до 500% і вище. Отже, кейс ділового видання Mind. Приблизно тиждень тому треба нам було дати у ЗМІ і трохи розігнати новини про благодійну акцію нашої компанії. У піар-агентстві, з яким ми працюємо, запропонували не витрачатися разово, а купити річний абонемент у Mind. І натякнули, що «комісія там дуже солодка» і «особисто тобі буде цікаво». Пора, мовляв, Андрійку, переставати турбуватися, і починати жити, як заповідав старигань Карнегі. Ставати маленьким плантатором і стригти зелені пагони на обгороджених ділянках.

Про існування цього видання я чув краєм вуха: третій ешелон українських ділових сайтів, зірок з неба не хапає, але десь там існує. Ознайомившись з прайсом Майнд і поговоривши з його рекламним відділом, я зрозумів, що порадники мої мали рацію. Таки так – дуже вигідно! Страшенно вигідно! Але — тільки для мене і для Майнд. А от для нашої компанії — ну, м'яко кажучи не зовсім.

Ціни на розміщення у заштатному виданні, як би це коректніше висловитися — кінські. Так званий «партнерський матеріал» (тобто, така собі джинса з красивою плашкою, проміжна стадія між рекламою і джинсою) стартує з 40 тис грн. Це стандарт. А «преміум» — із закріпленням на головній сторінці сайту — 110 тис грн. Ще раз: 4 тисячі доларів за матеріал з плашкою на лівому сайті? Камон.

Для розуміння: на «Економічній правді» розміщення з подібною плашкою "Promoted" коштує в 10 (!!!) разів менше. Новина, колонка, стаття з плашкою коштують відповідно 7, 12 і 18 тис грн. «Деловая столица» — той же рівень: новина з виходом на головній — 7 тис грн, стаття, інтерв'ю, лонгрід — 21,5 тис грн. Газета Дело: новина — 9 тис, колонка — 13,5, лонгрід -24,5. І так далі по інших виданнях.

Цікавий парадокс, правда? Відвідуваність сайту вдесятеро менша, ніж, скажімо, у «Економічної правди», а ціни в 10 разів більше! А що — так можна було? Виявляється, так. За гамбурзьким рахунком ЕП і Майнд — це як слон і моська. Але «знать, моська сильна», якщо ломить такі ціни. І, мабуть, є попит. Причому зрозуміло, у кого і чому. У піарників, які впарюють власникам гівносайт під виглядом мегапопулярної бізнес-платформи, отримуючи відкат 50% і вище. Таких відкатів навіть на «Великому будівництві» немає. Це реальний клондайк, створений власноруч.

Шалено аплодую Майнд. Вони відкрили цвинтар піар-матеріалів і рубають капусту на продажу місць на цьому кладовищі. Як ви розумієте, партнерськими матеріалами справа не обмежується. Є ще банальна реклама. Але це не так цікаво, тут в основному невдахи, яким не вдалося розвести господарів на преміум-продукт.

А найпрекрасніше — це опція Mind Brand. За право наклеїти собі на лоба два цих магічних слова, солодко пишатися і постити на сайті новини своєї компанії, потрібно заплатити 30 тис на місяць. Це MindBrand Premuim, який дарує вам щастя публікувати на майданчику пронирливих пацанів 3 авторських матеріали і 2 рекламні новини (в чому між ними різниця — пацани пояснять). Тобто, за 360 тис грн на рік вас ще й обмежують в тому, що ви будете постити на незрозумілому сайті.

Ви не повірите, але пацанам вдалося розвести на цю туфту таких гігантів, як «Дарниця» і «Метінвест». Ахметов і Загорій – от вже яка сувора політика внутрішньої безпеки в їхніх компаніях, а все одно крадуть. І як красиво! Mind Brand. Звучить! Не шкода 360 тис відслинити.

А є ще «партнерство розділу» — там від (який багатообіцяючий привід для гарного піарника) 200 тисяч. А є ще спецпроєкти, наприклад, екологічний — про те, як Арселор і ДТЕК РОБЛЯТЬ повітря все краще і краще (так, є й такий). Так от, там ціну можна дізнатися, так би мовити, за місцем, і ця ціна хороша — від 110 тис грн за матеріал.

І вишенька на торті — пацани «обілечують» не тільки приватні компанії, але і держструктури. Клас, чи не так? Це вже вищий пілотаж. Ігорю Смілянський, а ви в курсі, що в «Укрпошти» медійний партнер — такий собі Майнд? Петре Крумханзл, знаєте, скільки заплатив Приватбанк за промо Приват24? Укренерго — ну а ви-то навіщо сюди? Ах да. Чи не ви, а піар-служба. Їй же ж теж жити треба.

От так от, дорогі мої піарники- початківці, приблизно за рік відправити проклятий самокат на стоянку, і взяти нарешті життя за цицьки. І при цьому — легально і безпечно. Якщо, звичайно, ви не держкомпанія. Але якщо приватна – тут без жодних гальм. А всі претензії – пред'являйте керівництву Ахметова і Загорія. Як там у Пелевіна – чемпіони теж смокчуть.