1. Кластерне виробництво

Кластеризація – це коли ряд підприємств однієї галузі розташовують виробничі потужності одна біля одної. Це може виглядати парадоксально, але це створює ефект мультиплікатора для їхнього розвитку. Чудовим прикладом кластеру в США є Кремнієва долина, місце інновацій і стартапів. В Україні схожий принцип застосовується у UNIT.City.

Завдяки розташуванню компаній одна біля одної, кожна з них отримує можливість доступу до ряду ресурсів: доступу до персоналу, сировини, інвесторів і т.д.

GUID-A06A412D-2F4F-4.png

Графічна ілюстрація процесу кластеризації

Місцева економіка також виграє завдяки кластеризації, оскільки доходи місцевих бюджетів зростають та збільшується місцева зайнятість.

Водночас, кожна громада, вибудовуючи той чи інший кластер, може використати саме свою конкуренту перевагу для здійснення концепту «розвитку з урахуванням місцевих умов» («place-based development"). Це може бути або родючий грунт, або кваліфікована робоча сила, або географічне розсташування і т.д.

2. Смарт-спеціалізація та Смарт-економіка

Cмарт-спеціалізація є інноваційним інструментом ЄС для розбудови регіональної спроможності завдяки двом ключовим підходам, зокрема, урахуванню місцевих умов та економіці знань. На практиці такий підхід передбачає виявлення конкурентних переваг та активів регіону, використання його інноваційного і наукового потенціалу. Проте успіху у впровадженні смарт-спеціалізації можливо досягти лише за умови ефективної співпраці та синергії між місцевою владою, бізнесом, академічним середовищем, та громадянським суспільством

Навесні 2010 року в Європейською радою була прийнята стратегія економічного та соціального розвитку Європейського Союзу до 2020 року під назвою "Європа-2020"

У ній смарт-спеціалізація міст є ключовою частиною інноваційної політики в сфері сталої економіки. Її суть полягає в тому, аби розвивати конкурентні переваги певного регіону без "overlapping" з іншими регіонами – тобто, такого концепту, за якого кілька регіонів розвивають однакові напрямки.

3. Сфера безпеки

Я спостерігаю, що лише тоді, коли підприємці відчувають себе безпечно, вони можуть вести бізнес. Коли право власності захищене, а будь-кого, хто зазіхне на це право, чекає покарання.

IMG_4423.jpg

Камери у місті-державі Сінгапур

Але за цим потрібно слідкувати. Допомогти в цьому можуть камери спостереження, оскільки люди схильні поводитися чемніше, коли розуміють, що за ними спостерігають.

Зокрема у Сінгапурі з населенням 5,63 млн осіб близько 2 млн камер. У Києві з населенням 2,88 млн осіб лише шість тисяч камер. Відповідно, рівень злочинності значно вищий, адже, відповідно до "Теорії розбитих вікон", що безпечніший район міста, то все менша кількість людей робитиме будь-що, щоб це змінити. Коли більшість дотримується правил, то "злочинна" меншість також їх змушена дотримуватися.

4. Паркування

У масштабах міста питання паркування є дуже важливим, яким би дрібним воно не здавалося на мікро-рівні однієї людини. Зокрема у Монреалі, Канада усі парковки мають спеціальні сенсори, які в програмі на телефоні показують, чи місце вільне й де воно знаходиться. Завдяки цьому є можливість одразу за нього розрахуватися / забронювати, а не мотатися навколо, шукаючи місце.

Inkedtetr8ekhuhpvt-n.jpg

Принцип роботи "розумної парковки"

З цікавого: деякі парковки враховують габарити автомобіля. Таким чином власник малого авто платитиме значно менше, аніж власник великого позашляховика.

5. Громадський транспорт

Близько 90% часу приватний автомобіль не використовується за призначенням, а стоїть на місці – в гаражі, на стоянці або на парковці. Саме через те, що автомобіль цей самий приватний автомобіль найактивніше використовується в час пік – вранці та ввечері – утворюються затори. Розширення доріг проблему заторів не вирішує. Єдиним вирішенням є громадський транспорт.

Для того, аби стимулювати використання громадського транспорту Міністерство регіонального будівництва Швеції затвердило нові стандарти будівництва та реконструкції вулиць, тротуарів, та велодоріжок вздовж них.

Суть полягає у звуженні автомобільних смуг, що змусить водіїв рухатися повільніше й дозволить зменшити кількість аварій. Водночас, тротуари та велодоріжки будуть розширені.

mikla_3_0.jpg

"Borgarlina" — смуги для громадського транспорту у місті Рейк'явік, Ісландія

Керуючись принципом "Громадський транспорт зручніший за авто", муніципалітет Рейк'явіку, Ісландія створила власні смуги для громадського транспорту під назвою "Borgarlina" – це проєкт модернізації існуючої дорожньої інфраструктури для включення довгих ділянок смуг громадського транспорту. Тут автобуси мають пріорітет на світлофорах, що в симбіозі з власною смугою дозволяє їздити на громадському транспорті швидше, ніж на авто. До того ж, тут зупинки підігріваються взимку, а для велосипедів створені спеціальні місця в великогабаритних автобусах.

Отож, інновації є драйвером економіки.

Як на рівні країни, так і на рівні окремого населеного пункту, в якому новітні технології застосовуються. Це можуть бути як інновації у факторах виробництва (зокрема завдяки приватним інвестиціями у промисловість регіону), так і інноваційні підходи до управління містом, приклади яких описані вище.

Вдале поєднання інноваційних підходів у сфері управління містом забезпечують ефект взаємоприскорюваного розвитку інших сфер.

Перелік підготовано за матеріалами "Путівника розумного киянина" та інших джерел.
Права на ілюстрації, відео та матеріали належать їхнім авторам.