Батько та син Зеленські – одні з найбільш відомих та плідних радянських художників-плакатистів.

Олександр Миколайович Зеленський (1882—1942) був відомий, насамперед, як рекламіст. Але свій «стартовий» репутаційний капітал він зробив на політичному плакаті. Художник був автором таких знакових зображень як «Мы на горе всем буржуям мировой пожар раздуем!» (1918), «Товарищи! К оружию за советскую власть. Да здравствует коммунизм!» (1918), «Чтобы больше иметь — надо больше производить. Чтобы больше производить — надо больше знать» (1920) та ін.

5f85c37009ee1.jpg

Пізніше, в часи НЕПу, він зосередився на рекламі тютюнових виробів, створивши такі класичні плакати як «Папиросы „Медок“ — курит знаток!», «Нет лучше сигарет „Трезвон“ та „Все курят сигареты «Бокс».

5f85c3af2c157.jpg

Зеленський (якого зараховували до радянських «конструктивістів») зумів вчасно «переналаштуватись» і повернутись до соцреалізму. Втім, деякі його плакати, виконані для «Моссельпрома» на початку 1930-х були цікавим «гібридом» цих двох стилей. А деякі з них (наприклад — з зомбі «Русского міра» в лаптях, які рекламували «іриски», що йшли на експорт) дивом не були визнані «ідейним шкідництвом».

5f85c535afd8a.jpg

Син художника, Борис Олександрович Зеленський (1914 – 1984) не мав таких «творчих коливань» і все життя дотримувався максимально кондового реалізму. На відміну від батька він спочатку самореалізовувався як плакатист-рекламіст (автор приблизно 700 плакатів та афіш до радянських й зарубіжних фільмів, які йшли в прокаті в СРСР).

А вже потім йому довірили політичну агітацію.

Пензлю Б. Зеленського належать постери до таких відомих фільмів як «Цирк», «Свинарка и пастух», «Свадьба в Малиновке», «Королевство кривых зеркал», «Всадник без головы».

5f85c42da88bf.jpg

Пік творчості молодшого Зеленського на ниві політичного плакату припав на 1950-ті роки, коли він створив класичні та загально впізнавані «Все на выборы!» (1950), «За мир!» (1951), «Депутат — слуга народа» (1954).

5f85c499e96b7.jpg

А вже на старості років він брався і за менш монументальні, але не менш важливі пропагандистські теми. Наприклад — «битву за урожай». Хоча для будь-кого, хто пам“ятає особливості радянського сільського господарства (точніше — безгосподарності), бідкання ворон з плакату „Все убрали без потерь — что же делать нам теперь?“ виглядають як якийсь чорний гумор...

5f85c7872f71e.png